Dwangsom KLM bij late koffer
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 2 AUG. Overmorgen al
moet duidelijk worden dat de KLM zorgvuldiger omspringt met de bagage
van haar passagiers. Directeur Jack Spetter van reisbureau Opera Select
in Utrecht: "We vliegen dan naar Bologna voor de opera's
Aïda en La Traviata en ik verwacht dat deze keer alle
koffers meegaan. Voor de KLM zal 5.000 gulden toch ook nog een bedrag
zijn waar ze hun best voor willen doen".
De president van de rechtbank in Haarlem bepaalde gisteren dat KLM een
dwangsom van 5.000 gulden moet betalen voor iedere keer dat een koffer
van een klant van Opera Select niet op de goede bestemming arriveert
omdat de bagage niet in hetzelfde toestel werd geladen. "KLM belooft in
haar eigen vervoersvoorwaarden dat bagage met hetzelfde luchtvaartuig
zal worden vervoerd, tenzij het onpraktisch is. Dat is een keiharde
toezegging", stelde rechtbankpresident C. van Maanen vast. Eerder had
KLM laten weten een dergelijke garantie niet te kunnen geven. Van Maanen
vond dat zoiets dan ook maar uit de voorwaarden moet blijken.
Opera Select was "ten einde raad" naar de rechter gestapt om in een kort
geding van de KLM een betere afhandeling van de bagage te eisen. "De
ellende begon in maart van dit jaar, elke reis was het raak", zegt
directeur Spetter, die zelf iedere operareis meemaakt. Op 24 juni van
dit jaar landde hij met zijn klanten op het vliegveld van Zürich.
Geen koffers. "Urenlang zit ik dan op zo'n vliegveld om te proberen de
zaak recht te breien, want zoiets accepteren mijn klanten natuurlijk
niet. Je denkt nog, nou er zijn vijf vluchten, die koffers komen wel,
maar nee hoor. De volgende zondag moest ik met het hele gezelschap op
het vliegveld schoon ondergoed en sokken kopen. De opera hebben ze in
hun reiskloffie bijgewoond", vertelt Spetter met afgrijzen. Hij blijft
zaken doen met KLM "omdat het vertrouwd is en je rechtstreeks naar je
bestemming vliegt". Hij is vol vertrouwen dat de luchtvaartmaatschappij
voortaan het transport van de koffers van operaliefhebbers "vlekkeloos
doet verlopen".
De KLM gaat tegen het vonnis in beroep onder meer omdat men van mening
is dat internationaal is afgesproken dat vertragingsschade is beperkt
(tot circa duizend gulden per geval). De rechtbankpresident wees de KLM
er echter op dat het daarbij om schade gaat. "Een dwangsom is een
prikkel tot nakoming", aldus Van Maanen.