KLM heeft 'goed eerste kwartaal'
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 25 JULI. De winst van
KLM is in het eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar met 23 procent
gestegen naar 43 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg met eenderde
naar 100 miljoen euro. "Tegen de achtergrond van het huidige
brandstofkostenniveau is dit een zeer goede prestatie", is de conclusie
van KLM-topman L. van Wijk.
KLM werd opnieuw geconfronteerd met hogere kerosinekosten - na
salarissen de grootste kostenpost bij het bedrijf. De brandstofkosten
verdubbelden bijna met 119 miljoen euro naar 240,3 miljoen. KLM heeft
voor dit jaar 40 procent van de brandstofkosten afgedekt.
De brandstofkosten waren op het moment dat de KLM deze afdekten al bijna
verdubbeld ten opzichte van een jaar daarvoor. Door de hoge
brandstofkosten en de moordende concurrentie op de Noord-Atlantische
routes dook KLM het afgelopen jaar in de rode cijfers, hoewel de
nettowinst door bijzondere baten uitkwam op 337 miljoen euroAls de
gestegen brandstofkosten uit de resultaten worden gehaald, heeft KLM in
het boekjaar 2000/2001 een sterk eerste kwartaal achter de rug. Dit komt
deels omdat de luchtvaartmarkt de afgelopen maanden sterk is
aangetrokken. De overcapaciteit op de Noord-Atlantische route is
bijvoorbeeld afgenomen, mede doordat KLM, Northwest en British Airways
het aantal vluchten op de route verminderden. Nu het ergste van de
Azië-crisis voorbij is, richten veel luchtvaartmaatschappijen zich
weer sterker op het Verre Oosten. "Dat is voor alle maatschappijen op
dit moment booming business", zegt luchtvaartanalist R.
Brakenhoff van zakenbank Kempen & Co.
Volgens de overkoepelende vereniging van luchtvaartmaatschappijen IATA
is de bezettingsgraad wereldwijd flink aangetrokken. Zowel op het
gebied van vracht als passage. "Bovendien profiteren de
luchtvaartmaatschappijen van de sterke valuta's, de dollar steeg
bijvoorbeeld jaarlijks 13 procent", aldus Brakenhoff. Het vervoer van
zowel passagiers als vracht bij KLM steeg met respectievelijk 6 en 4
procent. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 194 miljoen euro
naar 1,75 miljard euro. Een deel daarvan komt voort uit de
tariefsverhoging van 3 procent op de vliegtickets die KLM eerder dit
jaar invoerde. De koers van KLM steeg met 3,28 procent naar 31,50 euro.