U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

KLM heeft 'goed eerste kwartaal'

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 25 JULI. De winst van KLM is in het eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar met 23 procent gestegen naar 43 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg met eenderde naar 100 miljoen euro. "Tegen de achtergrond van het huidige brandstofkostenniveau is dit een zeer goede prestatie", is de conclusie van KLM-topman L. van Wijk.

KLM werd opnieuw geconfronteerd met hogere kerosinekosten - na salarissen de grootste kostenpost bij het bedrijf. De brandstofkosten verdubbelden bijna met 119 miljoen euro naar 240,3 miljoen. KLM heeft voor dit jaar 40 procent van de brandstofkosten afgedekt.

De brandstofkosten waren op het moment dat de KLM deze afdekten al bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar daarvoor. Door de hoge brandstofkosten en de moordende concurrentie op de Noord-Atlantische routes dook KLM het afgelopen jaar in de rode cijfers, hoewel de nettowinst door bijzondere baten uitkwam op 337 miljoen euroAls de gestegen brandstofkosten uit de resultaten worden gehaald, heeft KLM in het boekjaar 2000/2001 een sterk eerste kwartaal achter de rug. Dit komt deels omdat de luchtvaartmarkt de afgelopen maanden sterk is aangetrokken. De overcapaciteit op de Noord-Atlantische route is bijvoorbeeld afgenomen, mede doordat KLM, Northwest en British Airways het aantal vluchten op de route verminderden. Nu het ergste van de Azië-crisis voorbij is, richten veel luchtvaartmaatschappijen zich weer sterker op het Verre Oosten. "Dat is voor alle maatschappijen op dit moment booming business", zegt luchtvaartanalist R. Brakenhoff van zakenbank Kempen & Co.

Volgens de overkoepelende vereniging van luchtvaartmaatschappijen IATA is de bezettingsgraad wereldwijd flink aangetrokken. Zowel op het gebied van vracht als passage. "Bovendien profiteren de luchtvaartmaatschappijen van de sterke valuta's, de dollar steeg bijvoorbeeld jaarlijks 13 procent", aldus Brakenhoff. Het vervoer van zowel passagiers als vracht bij KLM steeg met respectievelijk 6 en 4 procent. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 194 miljoen euro naar 1,75 miljard euro. Een deel daarvan komt voort uit de tariefsverhoging van 3 procent op de vliegtickets die KLM eerder dit jaar invoerde. De koers van KLM steeg met 3,28 procent naar 31,50 euro.

NRC Webpagina's
25 juli 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad