U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Fusiekoorts domineert kwartaalcijfers KLM


De jaarlijkse vergadering van KLM zal beleggers meer interesseren dan de cijfers die het bedrijf morgen bekendmaakt.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 24 JULI. KLM brengt morgen rond het middaguur de financiële resultaten over het eerste kwartaal. Wat beleggers echter meer interesseert dan de cijfers van de luchtvaartmaatschappij is de voortgang van de fusiebesprekingen met British Airways. Morgenochtend komen de commissarissen bijeen, 's middags is het de beurt aan de aandeelhouders tijdens de jaarlijkse vergadering in de Amsterdamse RAI. De KLM-directie heeft de bonden laten weten morgen nog geen principe-akkoord met de Britten klaar te hebben liggen. Deze overeenstemming zal waarschijnlijk begin augustus bekend worden gemaakt.

Zoals iedere periode liggen de verwachtingen van analisten over de KLM- resultaten mijlenver uiteen. Een rondgang leert dat de nettowinst over de maanden april, mei en juni naar verwachting tussen de 19 en 57 miljoen euro ligt. Het gemiddelde van 36 miljoen euro (79 miljoen gulden) is vergelijkbaar met de nettowinst in dezelfde periode vorig jaar. De eenmalige opbrengsten van de verkoop van reserveringssysteem Galileo vorig jaar is hier niet bij ingesloten.

Ondanks de aangekondigde bezuinigingsoperatie Baseline zijn de salariskosten, de grootste kostenpost van de luchtvaartmaatschappij, licht gestegen. Wederom zijn de brandstofkosten, die KLM voor 40 procent afgedekt zou hebben, flink toegenomen. Wegens de hoge kerosinekosten verhoogde KLM de tarieven per 1 juli met 3 procent.

Ook de marketingkosten namen toe wegens de sponsoring van het EK 2000. De overcapaciteit op de Noord-Atlantische route is de afgelopen paar maanden afgenomen. Dit komt mede doordat een aantal maatschappijen, waaronder Northwest, British Airways en KLM, het aantal vluchten op die route verlaagd heeft.

NRC Webpagina's
24 juli 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad