Supermarkt voor vliegtuigonderhoud
Total care of one stop
shopping. Dat zijn de termen die KLM gebruikt voor haar plan om,
samen met het Amerikaanse United Technologies, op termijn op het gebied
van vliegtuigonderhoud van kop tot staart de grootste onderneming ter
wereld te worden.
Door Marc Serne
Een Albert Heijn voor vliegtuigonderhoud. Pakkender kan KLM-bestuurder
Peter Hartman het plan voor de vorming van een wereldwijd nieuw
technisch concern dat zich gaat bezighouden met vliegtuigonderhoud van
'kop tot staart' moeilijk formuleren. Op 4 mei heeft KLM een zogeheten
letter of intent getekend met het Amerikaanse United
Technologies Corporation (UTC), leverancier van technische producten, om
een bedrijf op te richten waarbij de klant in de toekomst voor al het
onderhoud aan vliegtuigen op één plaats terecht kan. Dit
'total care' of 'one-stop-shopping' concept wordt voorlopig de grootste
overeenkomst op het gebied van vliegtuigonderhoud in de wereld met
aanzienlijke groeimogelijkheden voor KLM's technische dienst. Want
Hartman rekent voor dat veertig procent van de 1,8 miljard gulden omzet
die de technische dienst van de KLM op dit moment jaarlijks genereert
nu al afkomstig is van uitbesteding van werk aan derden. De technische
dienst van KLM, waar 4600 mensen werken, wordt losgemaakt van KLM om
zelfstandig verder te gaan onder de naam NewCo, afgeleid van New
Company, de naam die KLM voorlopig gekozen heeft voor het nieuwe
bedrijf. NewCo vormt het platform voor een uitbreiding met verdere
bedrijfsonderdelen zoals motorenfabrikant Pratt & Whitney, een volle
dochter van UTC. Dit Amerikaanse technische conglomeraat fabriceert
naast vliegtuigmotoren (Pratt & Whitney) ook componenten (Hamilton
Sundstrand), helicopters (Sikorsky), liften (Otis) en airconditioning
systemen (Carrier). In 1999 had UTC een jaaromzet van 54 miljard dollar
en een winst van 1,5 miljard. Met de dochter van UTC Hamilton
Sundstrand heeft KLM sinds vorig jaar oktober al een overeeenkomst voor
het onderhoud van pneumatische systemen. Op grond van de
bedrijfsverhoudingen in de nieuw te vormen onderneming met KLM zal UTC
in ieder geval een meerderheid krijgen in NewCo.
Hartman zegt "trots" te zijn op de overeenkomst met de Amerikanen,
waaraan hard gesleuteld is sinds de directie van KLM de strategische
beslissing heeft genomen om van de technische dienst, naast het
passagiersvervoer en vracht, een derde business unit te maken. Het
verleidt de enthousiaste Hartman tot de conclusie dat KLM op termijn
"met onderhoud wel eens meer zou kunnen gaan verdienen dan met
vliegen." "Met vliegen is altijd wel wat", zegt het directielid dat
verantwoordelijk is voor operationale veiligheid. "Of onbetaalbare
kerosineprijzen omdat één of ander oliekartel zijn
politiek wijzigt, of fluctuerende economische ontwikkelingen die roet
in het eten gooien." Inkomsten voor een bedrijf uit een goed
geoutilleerde onderhoudspoot zijn volgens Hartman een stuk stabieler.
"Zeker als luchtvaartmaatschappijen weten dat zij op één
adres terecht kunnen voor al hun onderhoud. Nu moeten klanten voor het
onderhoud en nieuwe onderdelen van hun vliegtuigen langs verschillende
bedrijven. Dat gaat in onze opzet veranderen. Het doel is een soort
supermarkt voor vliegtuigonderhoud waar je bij het boodschappen doen
alles in de schappen vindt zodat je niet meer naar een andere winkel
hoeft."
Het unieke aan de onderhoudsovereenkomst tussen KLM en UTC is volgens
Hartman dat voor het eerst een luchtvaartmaatschappij een alliantie
heeft gesloten met een motoren- en componentenfabrikant. "Het is een
fantastisch resultaat", zegt Hartman. "Op termijn worden we daardoor op
gebied van onderhoud van de kop tot aan de staart de grootste
onderneming ter wereld."
Hartman onderscheidt bij het onderhoud drie hoofdactiviteiten:
vliegtuigromp, motoren en componenten. "Dat is een drie-eenheid die je
niet los kunt zien. Daardoor is de inbreng van een motorenfabikant als
Pratt & Whitney en componentenleverancier als Hamilton Sundstrand in
NewCo zo belangrijk. Onze aanpak noem ik er één van
verticale groei. En niet van horizontale groei waar Lufthansa het in
zoekt. Lufthansa koopt her en der onderhoudsbedrijven op die meer van
hetzelfde doen. Wij zoeken het in een 'total care' aanpak."
Naast KLM waren ook vliegtuigbouwer Boeing, motorenbouwer General
Electric en Luchtvaartmaatschappij Lufthansa er al in een vroegtijdig
stadium van doordrongen dat er veel geld valt te verdienen met het
onderhoud van vliegtuigen. Het is op dit moment een markt waar dertig
miljard dollar per jaar in omgaat en waarvoor een jaarlijkse groei
wordt voorspeld van drie procent. Maar om succesvol te kunnen zijn is
schaalvergroting een essentiële voorwaarde. Wat dat betreft is KLM
met een marktaandeel van 2,5 procent in het onderhoud een te kleine
speler om deze markt goed te kunnen uitbaten. Vorig jaar moest KLM nog
een belangrijke order van de Amerikaane partner Northwest Airlines, dat
van plan was het onderhoud van zijn hele jumbo-vloot aan KLM uit te
besteden, laten lopen. "Dat zou een te grote druk op de andere projecten
hebben gezet."
Om te kunnen groeien is Hartman druk in de weer geweest de mogelijkheden
te onderzoeken tot schaalvergroting voor de TD van KLM. Hij heeft
daarvoor met vrijwel alle wereldspelers op dit terrein aan de
onderhandelingstafel gezeten, ook met Airbus. "Maar zij konden ons toen
geen echte propositie in het motoren- en componenten onderhoud bieden.
En dat is juist de crux van de overeenkomst die we nu hebben met UTC.
Bovendien hebben we een soort dubbelslag geslagen. Met UTC worden we
niet alleen de grootste maar ook de eerste die een dergelijke aanpak
nastreeft."
Binnen het mega-project moet binnen vijf jaar het totale concept van
kop tot staart onderhoud staan. Het eerste wat zal worden gerealiseerd
is een aanzienlijke uitbreiding van het motoronderhoud op Schiophol-
Oost. KLM en UTC financieren daarvoor op Schiphol-Oost ondermeer de
bouw van een nieuwe motorenwerkplaats van 25.000 vierkante meter. De
bonden hebben inmiddels instemmend gereageerd op de nieuw te vormen
onderneming, want zoals het zich laat aanzien is eerder uitbreiding van
werkgelegenheid op Schiphol-Oost aan de orde dan het schrappen van
banen.
"Als alles volgens plan verloopt wordt het een onderneming met een
miljardenomzet", zegt Hartman, die alleen al het onderhoud voor 600
nieuwe vliegtuigen van de Oneworld-alliantie van British Airways
verwacht wanneer de fusie tussen KLM en BA definitief doorgaat. "Als de
grote luchtvaartallianties straks hun vloot wat onderhoud betreft
collectief kunnen uitbesteden aan één 'garage' dan heb je
kans op werk aan honderden vliegtuigen ineens. Voor ons tellen daarbij
twee zaken: de beschikbaarheid van het vliegtuig en de kosten van het
onderhoud. Een klant is best bereid wat meer te betalen als hij een
vliegtuig een week eerder terugkrijgt. Want dat scheelt weer productie.
Het gaat erom dat wij de klant één loket bieden voor alle
onderhoudsaspecten. Maar van het repareren van haarscheurtjes tot de
bouw van nieuwe stoelen of videosystemen in de toestellen, het gaat er
om dat het nieuwe bedrijf alles voor de klant kan regelen."
Een goed voorbeeld van de nieuwe aanpak is de nieuwe onderhoudslijn voor
Pratt & Whitney motoren die op Schiphol-Oost wordt gebouwd, Die komt
naast de onderhoudslijn van motoren van General Electric, waar de
meeste KLM-toestellen mee zijn uitgerust. Hartman: "We kunnen daardoor
de markt nog beter bedienen. Maar eigenlijk gaan we alleen maar door
met datgene waar we al tachtig jaar een reputatie mee hebben opgebouwd:
namelijk het onderhoud van vliegtuigen. Vroeger was er nauwelijks
sprake van dat anderen dat voor je deden. We zijn als KLM altijd al
verplicht geweest onze eigen fiets te repareren." Een onafhankelijke
commissie onder leiding van ex-luchtmachtbevelhebber B. Droste
onderzoekt momenteel bij KLM klachten van het personeel van de
technische dienst over vermeende tekortkomingen bij het onderhoud van
vliegtuigen. De commissie is ingesteld na een interne brief van het
management aan het personeel van de technische dienst dat "onderhoud
niet is bedoeld om defecten te vinden, maar onderhoud is bedoeld om
vast te stellen dat het vliegtuig de volgende periode nog veilig mee
kan." In het interne schrijven, waarschuwt het KLM-management het
technische personeel letterlijk dat er "te veel wordt afgekeurd door
het eigen personeel." In een reactie zegt KLM dat er bij het plegen van
onderhoud geen enkele concessie wordt gedaan ten aanzien van de
luchtwaardigheid en vliegveiligheid van vliegtuigen waar de technische
dienst dagelijks aan werkt. "De technische dienst opereert volgens
onderhoudsschema's die door KLM in samenspraak met fabrikanten zijn
ontwikkeld en zijn goedgekeurd door lokale en internationale
autoriteiten."