U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

'KLM-BA moet een volledige fusie worden'

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 13 JULI. KLM stuurt aan op een volledige fusie met British Airways. Dit heeft KLM-topman Leo van Wijk verklaard tegenover de Britse zakenkrant Financial Times. Van Wijk maakt wel de restrictie dat het slagen van een fusie met BA in hoge mate afhangt van een zogeheten 'open skies' luchtvaartovereenkomst tussen de Verenigde Staten en Groot- Brittannië later dit jaar. Dat geeft BA en haar Amerikaanse partner American Airlines de mogelijkheid onbelemmerd van elkaars luchthavens gebruik te maken.

KLM kan door een 'open skies' overeenkomst tussen Nederland en de VS via de Amerikaanse partner Northwest Airlines al jaren onbeperkt op de Verenigde Staten vliegen. Maar wanneer KLM door een fusie met BA te Brits getint wordt kan het vluchtschema naar de VS van KLM wel eens onder druk komen te staan.

Bovendien is gisteren via de Amerikaanse krant The Washington Post uitgelekt dat American Airlines van plan is een bod van 3,7 miljard dolar (8,6 miljard gulden) uit te brengen op Northwest Airlines, partner van KLM. Wanneer American daadwerkelijk zou besluiten Northwest Airlines te kopen dan ontstaat een Brits-Amerikaanse alliantie, waarbinnen KLM wel een erg kleine partij zou worden.

Hierop vooruitlopend hebben banken al gespeculeerd dat het fusieaandeel van KLM in een eventuele alliantie met BA op grond van de waardeverhoudingen nooit veel hoger kan komen te liggen dan 17 procent. Maar voor het zover is moeten zowel de Amerikaanse als Europese mededingingsautoriteiten hun toestemming verlenen voor de fusies en acquisities waar verschillende partijen in de luchtvaart momenteel hard achter aan jagen. Tegenover de Financial Times zwakte Van Wijk vanochtend nogmaals het cijfer af van 15.000 banen die bij beide maatschappijen als gevolg van de fusie zouden moeten worden geschrapt. Zakenbank Dresdner Kleinwort Benson schat het banenverlies op minder dan 6.000. Een eventuele fusie tussen KLM en BA levert een forse kostenbesparing op. Gemikt wordt op een bedrag van 1 miljard euro (2,2 miljard gulden)

NRC Webpagina's
13 juli 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad