'Verdeeld' KLM liep BA mis
Door ESTHER ROSENBERG
LONDEN/ROTTERDAM, 22 JUNI. KLM en British Airways hebben ook in 1996 gesprekken gevoerd over een mogelijke
fusie. De gesprekken werden toen gestopt door British Airways, omdat het American
Airlines verkoos boven de Amerikaanse partner van KLM Northwest Airlines.
Maar ook interne problemen in de top van KLM hebben de gesprekken in 1996
gehinderd. Terwijl de toenmalige KLM-topman P. Bouw met de Britten onderhandelde,
sprak ook president-commissaris C. Oort met de top van BA. Dit zou gebeurd
zijn zonder medeweten van Bouw. Volgens direct betrokkenen voelde Bouw zich
hierdoor gepasseerd en zou hij om die reden in '97 vervroegd bij de KLM zijn
opgestapt.
Volgens Oort was er in zijn geval geen sprake van onderhandelingen, maar
van een kennismakingsgesprek met BA-topman B. Ayling, waarbij ,,de mogelijke
combinaties in de luchtvaart ter sprake kwamen en een nieuwe mogelijkheid
tot samenwerken niet werd uitgesloten''. Oort: ,,Ik weet niet meer of ik de
bestuursvoorzitter vooraf heb ingelicht. Mogelijk vond ik dat niet nodig voor
een kennismaking, mogelijk heb ik hem pas na het gesprek op de hoogte gesteld.''
Bouw weigert commentaar.
De gesprekken, waaraan nooit ruchtbaarheid is gegeven, volgden op een mislukte
fusiepoging van KLM en BA in 1992 die destijds officieel geweten werd aan
een strijd over economische machtsverhouding. Volgens de betrokkenen liep
het overleg spaak doordat president-commissaris van British Airways Lord King
terugkwam op besluiten die toenmalig BA-topman Lord Marshall met de KLM-top
genomen had over een samen te vormen gezamenlijke luchtvaartonderneming.
De BA-topman zou aan het hoofd van de nieuwe gezamenlijke onderneming komen
te staan, de overige topfuncties zouden evenredig over de Engelsen en Nederlanders
verdeeld worden. In februari 1992, vlak voor het stopzetten van de fusiegesprekken,
kwam Lord King terug op deze besluiten. Hij wilde meer Britten in de top.
De KLM'ers waren geïrriteerd over deze wijze van zaken doen en verweten
de Britten dat ze onbetrouwbaar waren.
De meeste hoofdrolspelers uit 1992 en 1996 zijn nu opnieuw betrokken bij
de onderhandelingen tussen KLM en BA over een mogelijke fusie. KLM heeft zakenbank
ABN Amro als adviseur ingeruild voor de zakenbankier van toen, de New-Yorker
S. Aziz, die nu bij UBS Warburg zit. Oort wordt deze zomer opgevolgd door
F. Maljers als president-commissaris van KLM.
De Duitse Commerzbank stelt in een analyse dat een fusie tussen KLM en
British Airways 16.200 banen zou kosten. Dat is ongeveer eenzesde van het
totale aantal arbeidsplaatsen bij de twee luchtvaartmaatschappijen. Het merendeel
van de banen (10.400), zou bij British Airways verdwijnen.