U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Nieuwe partner gezocht

KLM wil in fusie ook mindere zijn

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 17 MEI. Luchtvaartmaatschappij KLM zal bij toekomstige fusiebesprekingen genoegen nemen met een minderheidsbelang in een combinatie met een nieuwe Europese partner.

,,Het zou erg onverstandig zijn om die situatie uit te sluiten'', aldus bestuursvoorzitter L. van Wijk vanochtend tijdens een toelichting op de jaarcijfers.

Sinds de breuk vorige maand met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia is KLM op zoek naar een nieuwe partner. Volgens Van Wijk was in de fusiebesprekingen met Alitalia een minderheidsbelang al vanaf het begin duidelijk. ,,Dat was dus zeker niet de oorzaak van de breuk'', zei Van Wijk, hoewel KLM altijd gesproken heeft over een fusie op gelijkwaardige basis. Volgens Van Wijk hebben de ervaringen met Alitalia geleerd dat een 'echte fusie' de enige manier is om in de luchtvaart besparingen door te voeren. Van Wijk wilde nauwelijks iets zeggen over de zoektocht naar een Europese partner. ,,We onderzoeken momenteel onze positie. Door Schiphol en onze positie in de markt ben ik ervan overtuigd dat de KLM een interessante partner is. Wanhopig op zoek zijn we dus zeker niet.''

British Airways is de laatste weken genoemd als de meest logische partner voor KLM. Aangezien dat concern bijna het zevenvoudige waard is van de Nederlandse maatschappij, zou KLM automatisch genoegen zou moeten nemen met een minderheidspositie.

KLM heeft een minder verliesgevend vierde kwartaal achter de rug dan een jaar eerder. Het operationele resultaat van januari tot en met maart kwam voor 82 miljoen euro (181 miljoen gulden) in het rood tegen een verlies van 107 miljoen euro een jaar eerder. De overcapaciteit op de Noord-Atlantische route nam licht af, waardoor de inkomsten met 4 procent stegen. De grootste inkomstenverbetering was in Azië Pacific (plus 18 procent) bij een capaciteitsgroei van 6 procent. De brandstofkosten stegen in het laatste kwartaal met 67 procent in vergelijking met die periode vorig jaar.

Door de forse stijging van de brandstofkosten wilde Van Wijk niet meer zeggen over het lopende jaar dan dat de situatie 'moeilijk' blijft. Door de aantrekkende markt en de lopende bezuinigingsoperatie Baseline verwacht de KLM het operationele resultaat te verbeteren.

Het bedrijfsresultaat van KLM halveerde het afgelopen boekjaar van 193 miljoen tot 95 miljoen euro. Mede door de verkoop van het reserveringssysteem Galileo bedroeg de nettowinst over het hele jaar 337 miljoen euro. Omdat er zonder het buitengewone resultaat slechts een winst resteert van vier miljoen euro keert KLM dit jaar geen dividend aan de aandeelhouders uit.

NRC Webpagina's
17 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad