Beleggers reageren enthousiast
Fusieoverleg KLM en British Airways
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 JUNI. KLM en British Airways hebben vanochtend officieel bekendgemaakt dat zij
in gesprek zijn over een fusie. Volgens beide luchtvaartmaatschappijen verkeren
de gesprekken in ,,een oriënterende fase''.
Wanneer de onderhandelingen succesvol worden afgerond, zal KLM in feite
worden overgenomen door BA, dat een beurswaarde heeft van 14,8 miljard gulden.
KLM is 2,86 miljard waard op de beurs. Na bekendmaking van de onderhandelingen
vanochtend was de koers van KLM tegen het middaguur gestegen met bijna 7 procent
op 29,60 euro. Het aandeel van British Airways daalde juist met bijna 5 procent.
Naar verluidt krijgen de aandeelhouders van KLM betaald in aandelen British
Airways, waarbij sprake zou zijn van een flinke premie bovenop de huidige
aandelenkoers. Volgens ingewijden dringt zich een vergelijking op met de overname
van US Airways door United Airlines. Het veel grotere United Airlines betaalde
vorige week een premie van 130 procent op de beurswaarde van US Airways.
Met een samenvoeging van BA en KLM zou de grootste luchtvaartmaatschappij
in Europa ontstaan. Alleen om die reden al verwachten luchtvaarteconomen dat
Brussel zich bij een eventuele fusie van beide partijen sterk zal roeren.
Een eis tot afslanking van het routenetwerk van beide bedrijven ligt voor
de hand.
British Airways en KLM zagen in 1992 hun gesprekken over samenwerking stranden.
Grootste struikelblok was destijds de eis van KLM dat zij ten minste 40 procent
van de aandelen in de nieuwe combinatie wilde verwerven, terwijl BA niet verder
ging dan 20 procent. In die periode was de beurswaarde van BA 2,5 maal hoger
dan van KLM, nu zijn de Britten vijfmaal meer waard.
De verschillen in aantallen passagiers en vliegtuigen zijn veel minder
groot. KLM heeft een vloot van 207 vliegtuigen, terwijl BA over 321 machines
beschikt. Bij KLM werken ruim 35.000 mensen. BA heeft 63.000 werknemers in
dienst. Wanneer de overname van KLM doorgaat, wordt British Airways, gemeten
in passagiers, de vijfde luchtvaartmaatschappij van de wereld.
Na de mislukte onderhandelingen met de Britten heeft KLM in 1994 gesproken
met Swissair, SAS, Austrian Airlines over een fusie. Recenter zijn de plannen
met Alitalia. De fusie met de Italiaanse maatschappij werd eerder dit jaar
door KLM eenzijdig afgeblazen.
Door de prijsdruk op de transatlantische route en de hoge brandstofprijzen
zijn beide maatschappijen het laatste halfjaar in de rode cijfers beland.