U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Samenwerking UTC

Onderhoud KLM in nieuw bedrijf

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 29 MAART. KLM brengt haar technische onderhoudsdienst onder in een nieuw bedrijf. Het gaat hier om een samenwerking met de Amerikaanse leverancier van technische producten United Technologies Corporation (UTC).

KLM is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij die een alliantie sluit met een fabrikant van vliegtuigonderdelen. De joint venture met UTC moet een volledige onderhoudsservice bieden voor luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Hoe de structuur van de onderneming er uit gaat zien, kon technisch directeur P. Hartman van KLM vanochtend nog niet zeggen.

In oktober gingen KLM en het Britse Hamilton Sundstrand, een volledige dochter van UTC, al een joint venture aan op het gebied van onderhoud van pneumatische systemen. Pratt & Whitney, een van de motorenleveranciers van KLM, wil zich nu bij de alliantie aansluiten.

De keuze voor Pratt & Whitney is opvallend omdat General Electric KLM's grootste leverancier van motoren is. De gezamenlijke onderneming vestigt zich op een nieuw te bouwen locatie op Schiphol, op een oppervlakte van ongeveer 25.000 vierkante meter. De nieuwe locatie wordt door KLM en UTC gezamenlijk gefinancierd.

In eerste instantie richt de nieuwe onderneming zich alleen op motoren- en componentenonderhoud. Het doel is uiteindelijk tot een netwerk voor volledig vliegtuigonderhoud te komen, waarbij andere partijen zich kunnen aansluiten. Hiermee wil KLM een bredere en daardoor betere service aan haar klanten bieden.

De Technische Dienst van KLM staat al sinds 1996 in de etalage. De afdeling, waar eenvijfde van het personeel van KLM werkt, was met een marktaandeel van 2,5 procent in onderhoud te klein voor opdrachten van grote klanten. KLM was op zoek naar een sterke internationale, het liefst Amerikaanse partner. UTC streefde ook General Electric en Boeing voorbij, die als de grootste kanshebbers werden gezien. ,,We wilden een verticale samenwerking, dus met een fabrikant. Met General Electric en met Boeing zouden we meer van hetzelfde hebben gehad'', aldus Hartman.

In toenemende mate vormen technische onderhoudsdiensten wereldwijd allianties. Het is een logisch gevolg van de alliantievorming van hun klanten die steeds vaker de voorkeur geven aan een complete 'nose to tail' service.

De 4.600 werknemers van KLM's eigen onderhoudsafdeling vallen onder de nieuwe gezamenlijke onderneming.

Onder de samenwerking valt het onderhoud van CF6 toestellen van KLM en het onderhoud aan Pratt & Whitney's PW4000 motoren voor klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De huidige omzet van KLM Technische Dienst bedraagt 1,8 miljard gulden. KLM realiseerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 14,3 miljard gulden. Het in Hartford, Connecticut gevestigde UTC levert een grote verscheidenheid aan technische producten en ondersteunende diensten aan bouwsystemen en de luchtvaartindustrie. UTC had in 1999 54 miljard gulden aan omzet. Pratt & Whitney zette het afgelopen jaar 17,2 miljard gulden om.

NRC Webpagina's
29 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad