U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Afslankkuur voor KLM

Door ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 20 MAART. KLM kondigde vanochtend aan 2.000 arbeidsplaatsen te schrappen zeven vliegtuigen van de hand te doen. Topman Leo van Wijk: ,,Soms moet je een stapje terug doen om vooruit te komen.''

KLM heeft onder de naam 'Baseline' vanochtend een drastisch bezuinigingsprogramma bekend gemaakt dat het bedrijf 700 miljoen gulden moet opleveren. Topman Leo van Wijk vat de financiële omstandigheden van zijn bedrijf samen als ,,een noodsituatie''. De nieuwe maatregelen moeten KLM binnen een jaar weer winstgevend maken. Vijf vragen aan de KLM-voorzitter.

KLM schrapt 2.000 arbeidsplaatsen, doet zeven vliegtuigen van de hand en schrapt meerdere routes. Wat blijft er over van uw bedrijf?

,,De overige 95 procent. Op een totaal van 30.000 medewerkers en de omvang van de vloot en de vliegdiensten schrappen we nog geen 10 procent. Als je het zo bekijkt valt het dus nog wel mee.''

Hoe kan KLM het zich permitteren om in zo'n sterk concurrerende wereld als de luchtvaart niet te groeien maar zelfs te krimpen?

,,We moeten slagvaardig en slank worden. Soms is het beter een stapje terug te doen om vooruit te kunnen komen: retirer pour mieux sauter. We groeien nu even niet, wat niet wil zeggen dat dat op langere termijn zo zal blijven.''

Waarom heeft de directie niet eerder ingegrepen?

,,Een belangrijk deel van de noodsituatie is te wijten aan de hoge brandstofkosten die maar aan blijven houden. Iedereen verwachtte dat de brandstofprijs na de winter zou dalen, dat is niet gebeurd. Dat scheelt ons jaarlijks 500 tot 600 miljoen gulden. Verder hebben we te maken met een structurele overcapaciteit in de luchtvaart. Een aantal allianties vecht om de wereldsuprematie, dat levert een slagveld op. British Airways verwacht dit jaar een verlies van 200 miljoen pond, we zijn dus niet de enige die slecht presteert.''

KLM heeft begin jaren negentig en midden jaren negentig ook al enkele grootscheepse bezuinigingsoperaties doorstaan. De klacht blijft dezelfde, namelijk te hoge interne kosten. Waarom zou 'Baseline' wel een blijvend effect hebben?

,,De eerdere reorganisaties hadden een efficiëntere bedrijfsvoering en hogere inkomsten als doel. Nu willen we voornamelijk de overheadkosten aanpassen. En het is voor het eerst dat we minder gaan vliegen. We hebben te maken met een sterk consoliderende markt, waarin de luchtvaartmaatschappijen steeds verder integreren. Dat betekent meer overlappingen. We verwachten door het bezuinigingsprogramma in het volgend budgetjaar in ieder geval geen verlies meer te draaien, een klein plusje dus. Als de brandstofprijzen weer dalen wordt dat een groter plusje.''

Hoe zijn de investeringen in de samenwerking met Alitalia, die mogelijk pas op lange termijn iets opleveren, te combineren met de kostenbesparingen nu?

,,De alliantie met Alitalia is ondertussen anderhalf jaar vertraagd. Het had ons dit jaar 100 miljoen euro op moeten leveren en in drie jaar tijd 400 miljoen euro. Ik zie een reële kans dat we er samen uitkomen, maar als je ziet hoe hard de andere maatschappijen vrijdag geprotesteerd hebben, weet ik niet hoe Brussel zal reageren. We lopen met de bezuinigingen dus voor een deel op de samenwerking vooruit. We snijden nu al in afdelingen waarin de alliantie overlappingen zou opleveren, om de efficiëntie te bereiken die we anders straks pas zouden hebben.''

NRC Webpagina's
20 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad