KLM doet het slechter dan Europese concurrenten
Door ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 3 FEBR. KLM presteert onder het niveau van Europese concurrenten. De kosten lopen
uit de hand omdat de luchtvaartmaatschappij te weinig kan profiteren van samenwerkingsverbanden.
De gisteren gepresenteerde resultaten van het derde kwartaal lagen volgens
KLM ,,in lijn met eerder afgegeven prognoses''. Maar hoezeer de verwachtingen
van analisten ook uiteen liepen: de resultaten waren een stuk slechter dan
de slechtste prognoses. Het moet KLM zelf ook zijn tegengevallen. Het bedrijf
voorspelde dat het in de tweede helft van het boekjaar 200 miljoen gulden
aan kerosine kwijt zou zijn. Dit is nu bijgesteld naar 260 miljoen gulden.
De brandstofkosten stegen in het derde kwartaal met 41 procent.
De inkomsten vallen bij alle luchtvaartbedrijven tegen, maar de kosten
zijn bij KLM harder opgelopen dan bij de concurrenten. De hele bedrijfstak
heeft in Europa te kampen met hoge brandstofprijzen, ongunstige wisselkoersen
en overcapaciteit. Analisten verwachten dat bedrijven als British Airways,
SAS en Finnair - die binnenkort hun kwartaalcijfers presenteren - eveneens
in de rode cijfers zullen raken. Lufthansa komt er nog het beste uit, omdat
de Duitsers behalve vracht- en passagiersvervoer meer activiteiten hebben,
zoals een cateringservice.
Meer dan de andere concerns is KLM afhankelijk van de Noord-Atlantische
route, waar de concurrentie enorm is en de prijzen het meest onder druk staan.
Het behaalt op deze route een derde van haar inkomsten, maar maakte er geen
winst. Ook is het bedrijf voor een groot deel afhankelijk van transfers. Vooral
veel Duitse en Engelse passagiers vliegen intercontinentaal via Amsterdam,
met KLM. Om dit aantrekkelijk te maken zijn relatief lage ticketprijzen nodig.
Concurrenten, vooral British Airways, halen meer inkomsten uit de zakenmarkt.
,,In Nederland is de markt voor zakenreizen minder aantrekkelijk dan in andere
landen'', zegt analist R. Brakenhoff van effectenbank Kempen & Co. ,,KLM
heeft al geen first-class, ook de stoelen in de businessclass verkopen moeilijk.''
Vrachtvervoer is relatief belangrijk voor KLM. Dat zit nu in de lift, maar
heeft jarenlang geleden aan overcapaciteit.
Kostenbesparing is dus geboden. De in 1996 aangekondigde reorganisatie
Focus 2000 mislukte. KLM wil opnieuw besparen op salarissen.
Maar andere Europese luchtvaartmaatschappijen halen de grootste besparing
van hun kosten uit de samenwerking met andere concerns. Door uitbesteding
en het delen van afhandelings- en marketingskosten bijvoorbeeld. ,,Lufthansa
haalt hier duidelijk voordelen uit'', merkt analist G.J. Hoppers van effectenbank
Stroeve op. KLM zal pas over enkele jaren voordelen uit de joint venture met
Alitalia kunnen halen. Tot nu toe heeft de samenwerking beide maatschappijen
alleen geld gekost. De besluitvorming rond het Milanese vliegveld Malpensa,
waar KLM 100 miljoen euro in investeerde, is nu van levensbelang voor het
voortbestaan van de samenwerking met de Italianen. ,,Als de alliantie met
Alitalia zou mislukken, blijven ze achter'', aldus Hoppers. Ook het vierde
kwartaal zal volgens hem ,,zwaar verliesgevend'' worden.
Geen van de analisten had de hoge marketingskosten (een stijging van 17
procent ten opzichte van vorig jaar) en de hoge brandstofkosten voorzien.
KLM-topman Van Wijk merkte gisteren op dat de analisten hun huiswerk niet
goed gedaan hadden.'' Volgens Brakenhoff is het ,,KLM-eigen'' en kloppen de
analistenverwachtingen over KLM zelden. ,,Als je de maandberichten van oktober,
november en december optelt, kom je gewoon niet op de derde kwartaalcijfers
uit. Het is iets in het boekhoudsysteem van KLM. Elk kwartaal hebben we hierover
een gevecht met ze.''