U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

KLM start met bodemprijzen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 JAN. KLM begint vanaf morgen onder de naam Buzz een eigen lage-prijzenmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk. De prijsvechter is een onderdeel van de Britse dochter KLM UK en vliegt vanaf Londen Stansted op zeven Europese bestemmingen.

Buzz neemt de diensten over van KLM naar Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Milaan en Parijs over van KLM UK. Wenen en Lyon zijn nieuwe bestemmingen. KLM UK blijft met zestien vliegtuigen voornamelijk van en naar Schiphol vliegen. Met acht toestellen van het type BAe-146 springt KLM in op de groeiende markt voor goedkope vliegtickets. In de Verenigde Staten heeft de markt voor deze low-budget vliegreizen al een grote omvang bereikt.

In Europa gaat KLM met Buzz de strijd aan met prijsvechters als EasyJet, het Ierse Ryan Air, Go van British Airways en Virgin Express van de Britse miljardair Richard Branson. Al deze maatschappijen vliegen van het Verenigd Koninkrijk naar het Europese vasteland.

Buzz vliegt tegen bodemprijzen. Een retourtje vanaf Londen naar het Europese vasteland kost voorlopig tussen 175 en 200 gulden. De prijsvechter moet zich onderscheiden van de concurrenten door eveneens duurdere tickets te verkopen voor passagiers die meer service wensen. De KLM UK-dochter richt zich hiermee voornamelijk op zakelijk verkeer. De luchtvaartmaatschappij verwacht dit jaar een miljoen passagiers te vervoeren. Buzz verkocht tot nog toe een groot gedeelte van zijn tickets per telefoon en via internet.

NRC Webpagina's
3 januari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad