KLM start met bodemprijzen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 JAN. KLM begint vanaf morgen onder de naam Buzz een eigen lage-prijzenmaatschappij
in het Verenigd Koninkrijk. De prijsvechter is een onderdeel van de Britse
dochter KLM UK en vliegt vanaf Londen Stansted op zeven Europese bestemmingen.
Buzz neemt de diensten over van KLM naar Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt,
Milaan en Parijs over van KLM UK. Wenen en Lyon zijn nieuwe bestemmingen.
KLM UK blijft met zestien vliegtuigen voornamelijk van en naar Schiphol vliegen.
Met acht toestellen van het type BAe-146 springt KLM in op de groeiende markt
voor goedkope vliegtickets. In de Verenigde Staten heeft de markt voor deze
low-budget vliegreizen al een grote omvang bereikt.
In Europa gaat KLM met Buzz de strijd aan met prijsvechters als EasyJet,
het Ierse Ryan Air, Go van British Airways en Virgin Express van de Britse
miljardair Richard Branson. Al deze maatschappijen vliegen van het Verenigd
Koninkrijk naar het Europese vasteland.
Buzz vliegt tegen bodemprijzen. Een retourtje vanaf Londen naar het Europese
vasteland kost voorlopig tussen 175 en 200 gulden. De prijsvechter moet zich
onderscheiden van de concurrenten door eveneens duurdere tickets te verkopen
voor passagiers die meer service wensen. De KLM UK-dochter richt zich hiermee
voornamelijk op zakelijk verkeer. De luchtvaartmaatschappij verwacht dit jaar
een miljoen passagiers te vervoeren. Buzz verkocht tot nog toe een groot gedeelte
van zijn tickets per telefoon en via internet.