Aard Der Dingen
Platen maken is voor Springsteen altijd een manier geweest om de duistere hoeken uit te lichten van in feite hoogst persoonlijke dilemma's die hij door middel van de heilige heisa van zijn rock en soul, de koppeling met de American Dream en het verbroederingsritueel van zijn optredens op een hoger plan tot verzoening bracht. Maar het hart van zijn werk is altijd vrij donker gebleven, een knagend gevoel van hopeloosheid als gevolg van het voortdurende innerlijke gevecht tegen de maatschappelijke, psychologische en metafysische bierkaai; een gevecht dat nooit echt is beslist, hoogstens - gevoed door de rebellie tegen elke vorm van fatalisme die de rock 'n' roll eigen is - gesublimeerd tot hoop-tegen-beter-weten-in, waarmee je jezelf en de ander een hart onder de riem kunt steken. Dat gevoel, in combinatie met een honger naar contact die zo sterk is dat hij elke vorm van vrijblijvendheid uitsluit, ligt ten grondslag aan een oeuvre dat - als The Great American Novel van de rock-cultuur - in kracht en diepgang nauwelijks zijn weerga kent. We hebben het hier zonder blikken of blozen over de Aard Der Dingen: wat het betekent om hier en nu een menselijk wezen te zijn, 'born to live' - het vreemde daarvan, het glorieuze, het beangstigende. Nu ons gevoel voor wat werkelijk is steeds brozer en diffuser wordt, zou iemand als Springsteen wel eens ons laatste houvast kunnen zijn. Zijn werk is, als alle waarlijk grote kunst, een toetssteen voor de meest prangende vraag die het leven je kan stellen, of liever gezegd: het leven IS die vraag. Dus wat gaat het worden, "Ja" of "Nee"? Let's dance.Roel Bentz van den Berg
boss@nrc.nl
Bruce Springsteen geeft op 25 febr. en 26 febr. resp. in De Doelen, Rotterdam en Carré, Amsterdam, twee (uitverkochte) solo-concerten. The Ghost of Tom Joad werd, evenals al zijn eerdere werk, uitgebracht op C olumbia (Sony). Ook zijn andere platen en cd's zijn nog verkrijgbaar.Meer over Bruce Springsteen op:
huizen.dds.nl/~tgwb/
www.h elsinki .fi/~tsmalmbe/bruce_springsteen/bruce.htm(Dit artikel verscheen ook in het Cultureel Supplement van 23 februari 1996)
Vormgeving Dirk Limburg
Links Lara Ankersmit