Brazilië en Canada koersen af op
handelsoorlog
Een conflict over vliegtuigen,
gekoppeld aan zorgen over de gekkekoeienziekte BSE, dreigt te leiden tot
een handeloorlog tussen Brazilië en Canada en zijn NAFTA-partners.
Door onze correspondent FRANK KUIN
MONTREAL, 9 FEBR. Blikjes corned beef lijken een
onwaarschijnlijke katalysator voor een internationale handelsoorlog.
Maar sinds Braziliaans geconserveerd rundvlees, uit angst voor
gekkekoeienziekte, een week geleden van de schappen werd verwijderd in
Canadese supermarkten, lopen de salvo's hoog op tussen Canada en
Brazilië.
Zo hoog, dat een escalerend conflict tussen beide landen, dat begon met
een slepend geschil over exportsubsidies in de vliegtuigbouw, de
totstandkoming kan belemmeren van een vrijhandelsverdrag tussen Noord-
en Zuid-Amerika. Canada, de Verenigde Staten en Mexico hebben samen het
North American Free Trade Agreement, oftewel NAFTA.
Inzet van de oplaaiende handelsruzie is het motief voor een Canadees
verbod van Braziliaanse rundvleesproducten. Dat verbod, dat is
overgenomen door de Verenigde Staten en Mexico, kost Brazilië bijna
negentig miljoen dollar aan exporten op jaarbasis en leidde gisteren tot
anti-Canadese protestacties. Was het invoerverbod een oprechte
voorzorgsmaatregel tegen mogelijke gekkekoeienziekte BSE? Of gaat het om
een ordinaire handelssanctie, vermomd als maatregel voor de
volksgezondheid en dus buiten de greep van de Wereldhandelsorganisatie
WTO?
De Canadese versie gaat zo: sinds 1998 weert Canada rundvlees uit landen
waar BSE is voorgekomen (het eten van met BSE besmet vlees kan bij
mensen leiden tot de dodelijke ziekte van Creutzfeldt-Jakob).
Brazilië is, als enige bron van rundvlees voor Canadese
consumenten, nooit ingegaan op Canadese vragen over BSE. Vorige week
berichtte de Braziliaanse pers echter dat Brazilië tot 1999 vee
heeft geïmporteerd uit Europa, nadat BSE daar was geconstateerd.
Geheel "uit voorzorg" verbood de Canadese overheid ijlings de import van
Braziliaans rundvlees, dat voornamelijk in ingeblikte vorm de Canadese
consument bereikt. Het Canadese ministerie van Volksgezondheid sprak van
een "theoretisch risico" en taxeerde de waarschijnlijkheid van
besmetting "zo goed als nihil". Niettemin wil Canada dat Brazilië
aantoont dat het BSE-vrij is, en dat Canadese voedselinspecteurs worden
toegelaten tot Brazilië om dat na te trekken. Tot die tijd komt
Braziliaans rundvlees de landen van NAFTA niet meer in.
Volgens Brazilië zit er echter een luchtje aan de maatregel. Het
land, dat beschikt over 's werelds grootste veestapel, heeft nooit een
enkele gekke koe aangetroffen. De ware reden voor het "onaanvaardbare en
willekeurige" verbod, in de woorden van de Braziliaanse president
Fernando Henrique Cardoso, zit 'm in omstreden exportsubsidies - een
gebied waarop beide landen het al vijf jaar met elkaar aan de stok
hebben.
Brazilië wijst erop dat de Canadese maatregel kwam nadat de WHO een
Canadees verzoek afwees om subsidies aan de Braziliaanse vliegtuigbouwer
Embraer opnieuw te bestuderen. Embraer, maker van regionale
jettoestellen, is de grootste concurrent van de Canadese vliegtuigbouwer
Bombardier, marktleider in de productie van kleinere
passagiersvliegtuigen (met een capaciteit tot zeventig passagiers).
Beide bedrijven zijn industriële paradepaardjes van hun landen, en
genieten scheutige overheidshulp; ze voeren al jaren een moddergevecht
waarbij ze elkaar beschuldigen van oneerlijke concurrentie om lucratieve
orders (samen hebben ze de afgelopen jaren orders geboekt voor bijna
2.000 vliegtuigen).
Beide kanten hebben hun tegenstander voor arbitragepanels van de WTO in
Genève gedaagd, en zowel Canada als Brazilië is door de WTO
op de vingers getikt voor dubieuze concurrentiepraktijken, van renteloze
overheidsleningen (Bombardier) tot directe prijssubsidies op vliegtuigen
voor buitenlandse kopers (Embraer). Geen van beide zijden is echter met
subsidies gestopt. De Braziliaanse regeling, Pro-ex, waarbij de overheid
leningen verschaft aan buitenlandse afnemers van Braziliaanse producten
tegen voordelige rentes, wordt door Brazilië verdedigd als
noodzakelijk om te kunnen concurreren met bedrijven in
geïndustrialiseerde landen. Canada weigert juist lijdzaam toe te
zien terwijl Bombardier orders voor zijn neus ziet weggekaapt door
Embraer.
Een oplossing van het Canadees-Braziliaanse conflict over
exportsubsidies is dan ook nog lang niet in zicht. Canada diende onlangs
een nieuwe klacht in bij de WTO omdat Brazilië zich niets zou
aantrekken van vier eerdere uitspraken dat Pro-ex in strijd is met
internationale handelsregels.
Brazilië deed vorige maand juist zijn beklag over een nieuwe
Canadese lening aan de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Air Wisconsin,
die Bombardier zou hebben geholpen om een order voor 75 vliegtuigen in
de wacht te slepen. Volgens Brian Tobin, de Canadese minister van
Industrie, was die lening gerechtvaardigd bij wijze van represaille
tegen de aanhoudende Braziliaanse subsidies.
Hoe het ook zij, dit alles heeft volgens Canada niets te maken met het
verbod van Braziliaans rundvlees. "Dit is puur en alleen een
gezondheidskwestie", verklaarde Brian Evans, medicus van de Canadese
Voedselinspectiedienst. Brazilië ziet dat anders. "Als Canada
vasthoudt aan acties om de buitenlandse handel van Brazilië te
schaden, houdt de Braziliaanse regering zich het recht voor om passende
stappen te nemen", zei minister van Buitenlandse Zaken Celso Lafer.
Canadese producten die bij een handelsoorlog uit Brazilië zouden
kunnen worden geweerd zijn onder meer graan, papier en chemicaliën.
Bovendien heeft het Braziliaans Congres een resolutie aangenomen om
voorlopig niet te stemmen over mogelijke handelsverdragen met Canada. En
dat terwijl Canada en de VS het initiatief willen nemen NAFTA uit te
breiden tot een vrijhandelsverdrag voor het gehele westelijk halfrond.
Sinds 1995 staat een visserijgeschil tussen Tobin, destijds minister van
Visserij, en de EU handelstoenadering tussen Canada en Europa in de weg.
De vraag is nu of corned beef een struikelblok kan vormen voor
een handelsakkoord tussen Noord- en Zuid-Amerika.