Consument zoekt vervanger voor rundvlees
Door onze redacteuren MARCEL AAN DE BRUGH en FREDERIEK WEEDA
ROTTERDAM, 18 JAN. Consumenten
in Nederland hebben de afgelopen twee maanden minder rundvlees gekocht
dan anders. Ze stappen over op vegetarische 'vleesvervangers', kip en
varkensvlees, waardoor de omzet van die producten met gemiddeld tien
procent is gestegen. De supermarkten, waar 81 procent van de consumenten
zijn vlees koopt, zeggen dat de BSE-gevallen in Duitsland, Italië
en Nederland deze verschuiving hebben veroorzaakt.
Dit blijkt uit een rondgang langs Albert Heijn (660 supermarkten), C1000
(388 winkels) en Dirk van den Broek (88 winkels). Bij marktleider Albert
Heijn is "tijdens alle BSE-crisissen in het verleden geen
consumptieverschuiving geweest in Nederland. Daarom is een stijging van
tien procent rundvleesvervangers opmerkelijk", zegt een woordvoerder.
Van "Duitse toestanden", waar de omzet van rundvlees met 80 procent is
gedaald is geen sprake, zeggen alle bedrijven. Ze zeggen nog geen
cijfers over de daling in Nederland te kunnen geven. "Ik kan me wel
voorstellen dat mensen voorzichtig zijn, ook als er geen reden is om
bang te zijn", zegt de woordvoerder van supermarktketen C1000.
De consumptie van vleesvervangers zoals tofu en soja-worstjes is in de
laatste maanden van 2000 met bijna 25 procent toegenomen vergeleken met
dezelfde periode in 1999. Dat blijkt uit cijfers van
marktonderzoekbureau GfK Panelservices Benelux. In november 2000 ging
het om 300.000 kilo soja en tofu. De omzet van vleesvervangers in die
maand was 30 procent hoger (5,5 miljoen gulden) dan in dezelfde maand
een jaar eerder.
"Bij elk schandaal zie je dat onze producten een sterke push krijgen",
zegt H. Schoenmakers, directeur van Schoenmakers im- en export in
Ooltgensplaat.
Alle ketens spreken van een lichte daling in de verkoop van rundvlees.
Alleen bij Albert Heijn is de verkoop van rundvlees niet gedaald, maar
de verkoop van kip en vervangers is daar wel gestegen. "Wij
veronderstellen dat een groep vaste klanten overstapt op vervangers
zoals kip en vegetarische burgers, terwijl klanten van andere
supermarkten voor rundvlees opeens bij ons kopen." Ook Dirk van den
Broek moet meer kip en varkensvlees inslaan dan normaal, aldus een
woordvoerder. "We merken overigens dat bewerkte rundvleesproducten zoals
hamburgers en bouillon even goed blijven verkopen omdat klanten dat al
bijna niet meer herleiden tot een koe. Als er al BSE-risico is, dan zit
dat niet in lapjes vlees maar juist in bouillon, maar dat weten de
meeste mensen niet."