Britten: kalkoen
Door onze correspondent HANS STEKETEE
LONDEN, 22 DEC. Wie houdt van
veel zacht wit vlees moet in Londen volgende week naar de supermarkt.
Dan liggen de onverkochte kerstkalkoenen tegen stuntprijzen in de
aanbieding. De kans is groot dat vele onverkocht blíjven.
Want zelfs wie echt veel van kalkoen houdt, kan dan waarschijnlijk geen
kalkoen meer zien na de gebraden kalkoen bij de kerstlunch, de
sandwiches met koude kalkoen van de dag erna en de kalkoensoep van
nóg een dag later. "Kalkoen is en blijft het favoriete
kerstgerecht van de Britten", zegt Stephen Boxall, manager van het
prestigieuze hotel-restaurant The Ritz. Op de lunchkaart van 25
december - boeken kan niet meer - kunnen the great and the good
voor de vorm nog één ander gerecht kiezen (iets met
kalfsvlees en fois gras), maar 95 procent van de klanten gaat voor
de roast turkey, schat Boxall. De BSE-crisis die door Europa
waart en in de jaren tachtig op de Britse eilanden ontstond, heeft
eetpatronen veranderd. Biologisch vlees en groente rukken op, net als
de vegetariërs. En de carnivoren. Want Brits rundvlees heet
opnieuw veilig, is relatief goedkoop en het land met de Beefeater
als nationaal symbool eet er nu ook meer van dan ooit. Maar niet
met kerst. Een korte steekproef in de winkelwagentjes bij Sainsbury's,
de Britse Albert Heijn, bevestigt dat: hier en daar zijn een zalm en
een ham te zien, maar de kalkoen domineert. Mét dozen prefab-
vulling, in bacon gerolde worstjes, blikken kastanjepuree, Stilton-
kazen en de al even traditionele, in rood of groen cellofaan verpakte
Christmas pudding, het toetje met het hoogste soortelijk gewicht op
aarde.
Britten met een kerstbonus van een nul of vijf zitten nu op de
Seychellen. En veel jongeren kúnnen niet eens aan de kalkoen,
omdat de chaos bij de spoorwegen hen belet op tijd hun ouders te
bereiken, waarvoor zij stiekem dankbaar zijn. Voor hen blijft McDonalds
gewoon open.