N R C   H A N D E L S B L A D  -  C O L U M N S
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

CS VRIJDAG
Eerder verschenen
columns


JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
PAUL DE LEEUW
LEO PRICK

De zoete Potter

door Paul Steenhuis
Suikerzoet en vettig werd Harry Potter deze week ineens, toen woensdag bekend werd dat de Coca-Cola Company, 's werelds grootste frisdrankenconcern, als enige een promotiecampagne gaat voeren voor de verfilming van het boek Harry Potter en de Steen der wijzen.

Harry Potter is de 11-jarige tovenaarsleerling wiens avonturen in boekvorm door miljoenen kinderen en volwassenen in de hele wereld gretig gelezen worden. De Britse schrijfster J.K. Rowling heeft van het bebrilde weesjongetje een onafhankelijk en schrander ventje gemaakt, dat het tegen dodelijke duistere krachten op moet nemen op zijn kostschool, de Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Je kunt veel over Harry Potter zeggen, maar niet dat hij de associatie oproept met koolzuur- limonade en hamburgers. Nu de Coke Company de tovenaarsleerling omarmt, is dat verband wel snel gelegd.

Tot nu toe resulteerden de promotie-activiteiten van Coca-Cola voor jeugdfilms vrijwel altijd in stapels plastic prullaria die bij hamburgketens aan kinderen verstrekt werden. In alle toonaarden, zowel in de zakenkrant The Wall Street Journal als in het persbericht van Coca-Cola zelf, wordt bezworen dat het deze keer anders zal zijn. Geen plastic Harry Pottertjes in fastfoodketens, zeggen de Cola- managers. Geen commercial waarin we Daniel Radcliffe, de 11-jarige Britse jongen die Potter zal spelen in de film, een colaatje zien drinken. Zelfs op de Cola-blikjes komt geen afbeelding van Potter zelf te staan.

Schrijfster Rowling heeft zich daartegen verzet. Ze is tegen overdreven commercialisering van haar held - net als de Potter-fans, die een boycotactie tegen de merchandising en fanwebsite-afknijperij van filmmaatschappij Warner Bros. begonnen zijn. Eerder heeft Rowling de Amerikaanse filmmaatschappij, die om commerciële redenen liever een Amerikaanse hoofdrolspeler wilde hebben, er toe gedwongen een Brits jochie als ster te engageren. En ze eiste dat de film in Engeland opgenomen werd. Dat is Warner Bros. zuur opgebroken, want het heeft de afgelopen winter zoveel geregend in het Verenigd Koninkrijk, dat de opnames bij lange na niet gereed zijn, terwijl op 16 november de film in de VS in première moet gaan (in Nederland zes dagen later). Maar er was Warner Bros. zoveel aan gelegen deze geheide hit in handen te houden dat ze de wensen van Jo Rowling ingewilligd hebben.

Hetzelfde zien we nu bij de Coca-Cola Company, die zich voor ruim 300 miljoen gulden aan de Potterfilm verbonden heeft. Het hoofddoel van de promotiecampagne van de Coke Company is, volgens het eigen persbericht, het 'promoten van de magie en de kracht van het lezen'. Wat precies de wereldwijde leesbevorderende promotieactiviteiten van Coca Cola in relatie tot Potter zullen zijn is nog niet duidelijk - die worden de komende maanden bekend gemaakt. De BBC houdt het erop dat de frisdrankfabrikant op verzoek van Rowling beloofd heeft om wereldwijd leesbevorderingsactiviteiten in buurthuizen te organiseren. Samen Potter lezen onder het genot van een sapje als Minute Maid of een Coke Light, bijvoorbeeld. "Coca-Cola omarmt de idealen die uit de Potter-verhalen naar voren komen: vriendschap, liefde, het belang van de familie, de magie van een gedeelde ervaring en de waarde van diversiteit," liet Coke-topman Jan Hall weten. Kijken of dat lukt, dat Harry Potter van Coca-Cola een magische liefdesdrank kan maken.

(Uit Cultureel Supplement van 23 februari 2001 )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad