|
|
CS VRIJDAG
|
Burgermannetje
door Marianne Vermeijden
De wethouder staat niet alleen. O nee, 'er wordt heel veel over de kritiek geklaagd'. En in plaats van concrete voorbeelden te citeren, ging hij monter achter de brede rug staan van Gerrit Komrij, Arthur Schnitzler, Anatole France en een aantal eigentijdse academici, die zich eerder over de twijfel (gelukkig maar) bij het beoordelen van eigentijdse kunst, over de theoretisering van de kunstkritiek en over de matige inkomens (alweer) van de scribenten uitlieten. Een aantal mensen liep de zaal uit. Anderen lieten hem begaan en applaudiseerden hartelijk toen Van Winkel hem in zijn dankwoord onder de 'bekrompen burgermannetjes' rekende. Men was namelijk niet voor Dales gekomen, maar voor de inhoudelijke argumentatie van de jury, die, naar later bleek, kristalhelder uiteen kon zetten waarom Willem Jan Neutelings (Archis), Domeniek Ruyters (Metropolis M), Camiel van Winkel (boek Moderne Leegte) en Janneke Wesseling (NRC Handelsblad) waren genomineerd. De jury schreef ook dat 'inhoudelijke kunstkritiek de vrucht is van een langdurige verhouding met de kunst en van de hardnekkige ambitie om daarvan op visionaire wijze verslag te doen. En van de wil om hardvochtig te leven, in bewust intellectueel isolement (..)', waarvoor men 'altijd matig gehonoreerd' wordt. Maar met de zoete voldoening bij te dragen aan een 'uniek ideeën-verkeer'. Jammer, dat dergelijk taalgebruik Dales vreemd is. En jammer ook, dat hij ondanks zijn meer dan matige salaris geen enkel idee wist aan te dragen. Geef hem maar de platitudes en de generalisaties waar de kunstcriticus zich verre van houdt, maar die de politicus zich wèl kan permitteren.
(Uit Cultureel Supplement van 17 november 2000 )
|
Bovenkant pagina |
|