|
|
CS VRIJDAG
|
Rickie
door Henk van Gelder
Rickie is de staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg, die twee weken geleden liet weten dat Orkater een gezelschap 'van hoge kwaliteit' is. Hij stelde zich daarmee lijnrecht op tegenover de Raad voor Cultuur, die hem adviseerde de huidige 2,4 miljoen gulden subsidie voor Orkater te schrappen wegens artistieke stilstand. Aanvankelijk zei Van der Ploeg, in strijd met het advies, een miljoen voor het gezelschap te zullen uittrekken. Eind oktober deed hij daar nog negen ton bij. Dat is mooi, maar voor Orkater niet genoeg om in de huidige omvang door te gaan. Niet voor niets had men drie miljoen aangevraagd. Als de Tweede Kamer op 13 november, tijdens het debat over de kunstplannen, niet te hulp schiet, zal Orkater vanaf volgend jaar moeten bezuinigen op het huidige aantal - goed bezochte - voorstellingen. "We zijn nu even commercieel met deze nummer één" zingen Cor en Corrie op honende toon. "Als dit de kunst is die jij wilt, dan zijn we heel ver heen." Hun vocale oproep aan Rickie wordt naar alle leden van het parlement gestuurd. Bovendien is het cd'tje sinds gisteren in de handel. Of het bij de gemiddelde carnavalsvierder de gewenste snaar zal beroeren, valt te betwijfelen. Daarvoor is de boodschap niet herkenbaar genoeg. Maar niemand kan dit zeker weten. Garanderen dat een nummer een hit wordt, is geen mens gegeven - wie dat kan, zo wordt vaak gezegd, is gegarandeerd miljonair. Dat geldt dus ook voor het omgekeerde. Stel nu eens dat Rickie geef me nog een likkie wel aanslaat. Het plaatje gaat in tienduizendvoud over de toonbank. Annet Malherbe en Peter Blok moeten in alle RTL4-shows opdraven om het te zingen. Het staat wekenlang op de eerste plaats in de top-50, Cor en Corrie prijken op de Hitkrant en de Veronica-gids, en het clipje is niet meer weg te slaan van TMF en MTV. Dan heeft Orkater precies het tegenovergestelde bereikt van wat er smalend in de tekst van het liedje wordt gezegd. Dan is men even commercieel met deze nummer één. En dan hoeft Rickie geen enkel blik meer open te trekken, omdat het gezelschap het op de vrije markt blijkbaar heel goed kan redden. Als het flopt, is het niet zo goed als de meeste Orkater-voorstellingen. Maar als het een hit wordt, komen die in gevaar. Laten we dus maar hopen dat het flopt.
(Uit Cultureel Supplement van 3 november 2000 )
|
Bovenkant pagina |
|