N R C   H A N D E L S B L A D  -  C O L U M N S
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

CS VRIJDAG
Eerder verschenen
columns


JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
PAUL DE LEEUW
LEO PRICK

Rickie

door Henk van Gelder
Annet Malherbe en Peter Blok weten er natuurlijk wel raad mee, met zo'n volks hatsekidee-duo dat tot inhaken en meezingen noodt. Ze heten Cor Kater en zijn Corrie, en ze zijn echter dan echt. Het is dan ook geen toeval dat ze vaak voor Orkater werken, want daar vinden goede acteurs met veel gevoel voor muzikaliteit de ruimte om bijzondere voorstellingen te maken. Dit optreden is in feite óók een voorstelling. Weliswaar duurt die niet langer dan één liedje, maar toch.

Wat aan Cor en Corrie echter niet klopt, is hun tekst. "Rickie geef me nog een likkie" zingen ze op tekst van Ton Schippers, mededirecteur van Orkater. "Geef me nog een likkie, toe. Het gaat echt niet voor een prikkie. Rickie, Rick, trek open nou dat blik." Dat lijkt me geen refreintje waar het hele volk onmiddellijk op meedeint. Dinsdagavond mocht het duo het lied ten doop gehouden bij Barend & Van Dorp, maar in andere programma's van RTL4 zal het niet welkom zijn. Want waar gáát dit over? En wie is Rickie?

Rickie is de staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg, die twee weken geleden liet weten dat Orkater een gezelschap 'van hoge kwaliteit' is. Hij stelde zich daarmee lijnrecht op tegenover de Raad voor Cultuur, die hem adviseerde de huidige 2,4 miljoen gulden subsidie voor Orkater te schrappen wegens artistieke stilstand. Aanvankelijk zei Van der Ploeg, in strijd met het advies, een miljoen voor het gezelschap te zullen uittrekken. Eind oktober deed hij daar nog negen ton bij. Dat is mooi, maar voor Orkater niet genoeg om in de huidige omvang door te gaan. Niet voor niets had men drie miljoen aangevraagd. Als de Tweede Kamer op 13 november, tijdens het debat over de kunstplannen, niet te hulp schiet, zal Orkater vanaf volgend jaar moeten bezuinigen op het huidige aantal - goed bezochte - voorstellingen.

"We zijn nu even commercieel met deze nummer één" zingen Cor en Corrie op honende toon. "Als dit de kunst is die jij wilt, dan zijn we heel ver heen." Hun vocale oproep aan Rickie wordt naar alle leden van het parlement gestuurd. Bovendien is het cd'tje sinds gisteren in de handel.

Of het bij de gemiddelde carnavalsvierder de gewenste snaar zal beroeren, valt te betwijfelen. Daarvoor is de boodschap niet herkenbaar genoeg. Maar niemand kan dit zeker weten. Garanderen dat een nummer een hit wordt, is geen mens gegeven - wie dat kan, zo wordt vaak gezegd, is gegarandeerd miljonair. Dat geldt dus ook voor het omgekeerde.

Stel nu eens dat Rickie geef me nog een likkie wel aanslaat. Het plaatje gaat in tienduizendvoud over de toonbank. Annet Malherbe en Peter Blok moeten in alle RTL4-shows opdraven om het te zingen. Het staat wekenlang op de eerste plaats in de top-50, Cor en Corrie prijken op de Hitkrant en de Veronica-gids, en het clipje is niet meer weg te slaan van TMF en MTV.

Dan heeft Orkater precies het tegenovergestelde bereikt van wat er smalend in de tekst van het liedje wordt gezegd. Dan is men even commercieel met deze nummer één. En dan hoeft Rickie geen enkel blik meer open te trekken, omdat het gezelschap het op de vrije markt blijkbaar heel goed kan redden.

Als het flopt, is het niet zo goed als de meeste Orkater-voorstellingen. Maar als het een hit wordt, komen die in gevaar.

Laten we dus maar hopen dat het flopt.

(Uit Cultureel Supplement van 3 november 2000 )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad