N R C   H A N D E L S B L A D  -  C O L U M N S
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

CS VRIJDAG
Eerder verschenen
columns


JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
PAUL DE LEEUW
LEO PRICK

Godswonder op Cinekid

door Paul Steenhuis
Zou Eva er uit hebben gezien als Katja Schuurman?

Het lijkt een vraag die ver afstaat van het wereldse, wat elitaire, jeugdfilm- en jeugtelevisiefestival Cinekid, dat zondag begint in Amsterdam.

Maar wie de komende acht dagen (herfstvakantie!) zich tussen kinderen en vooral jeugdtv-makers en filmers wil mengen in de Balie en Pathé City in Amsterdam, waar het festival gehouden wordt, zal het antwoord weten.

Want deze veertiende Cinedkid belooft opzienbarend te worden, vooral wat het programmaonderdeel kindertelevisie betreft.

Om te beginnen is de afwezigheid van de commerciële omroepen opmerkelijk. Zij zijn samen verantwoordelijk voor de meest bekeken kindertelevisie programma's in ons land: kinderen kijken veel naar Fox Kids, Cartoon Network, Telekids van RTL 4 en andere commerciëlen. Er zijn zelfs kinderen die het in hun prille carrière als tv- kijker over RTL1, RTL2 en RTL3 hebben, als ze Nederland 1, 2 en 3 (de netten van de publieke omroepen) bedoelen.

Daar hadden de 'publieken' in Nederland het aanvankelijk ook wel naar gemaakt; in tegenstelling tot de commerciële zenders slaagden ze er niet in om blokken voor kinderen aantrekkelijke programma's te uit te zenden op voor kinderen aantrekkelijke kijktijden.

Na jaren vergaderen en moeizame netcoördinatie is er nu dan eindelijk een gezamenlijk antwoord van de publieken op de zuigkracht van de commerciëlen: het jeugdnet Z@ppelin, dat elke dag op vaste tijden, 's ochtends van zeven tot tien, en 's middags van vier tot zeven, blokken met voor heen over de netten verspeide leuke kindertv aanbiedt. De kijkcijfers onder kinderen zijn meteen gestegen. Maar dat is niet de reden dat de commeriële omroepen dit jaar afwezig zijn op het kindertv- en jeugdfilmfestival. Ze hebben hun programma's niet ingezonden voor de jaarlijkse jeugdtelevisie 'Kinderkast' prijsvraag die op Cinekid wordt uitgereikt, omdat simpel gezegd, de Vpro ieder jaar toch wint. En dat is waar. De sfeer op Cinekid is vooral die van het verantwoorde jeugdtelevisieprogramma. Van populaire tv-series als Pokémon of Dragonball Z moet men in kringen van Cinekid en de jury van de Kinderkast-televisieprijzen weinig hebben. De volwassen vakjury's zien meer in de artistiekere kinderprogramma's en bekronen die ook graag. Dat is aardig voor die programma-makers, die toch nooit tegen de populariteit van Pokémon of Telekids op kunnen boksen.

Voor Cinekid worden kinderen zelf betrokken bij het bekronen van de beste kindertv-programma's. Op 15 scholen in het hele land hebben de leerlingen dertig Nederlandse en Vlaamse programma's bekeken. Ze kozen er uit die ze het beste vonden, waaronder de tv-bewerkingen van de speelfilms Abeltje en Madelief, krassen in het tafelblad. Maar de opvallendste nominatie is die van de NCRV-serie Bijbelse beesten. Dat is een serie waarin de Bijbel wordt uitgelegd vanuit het perspectief van de dieren. Dus de leeuw vertelt hoe hij de affaire met Daniël in de leeuwenkuil beleeft, en de slang vertelt hoe hij de kwestie in het Paradijs met Adam en Eva beziet. De serie is met de modernste computertechnieken vormgegeven, met veel speciale effecten, zodat de kop van de sprekende slang in een mensenhoofd verandert. De nominatie door de schooljeugd - van scholen uit het hele land, niet alleen uit de vaderlandse Bible belt - is een veer op de hoed van regisseur Wim van Slooten. De grootste verrassing is echter dat deze serie Bijbelse beesten (die hopelijk herhaald wordt door de NCRV) ingedeeld is in de categorie non-fictie.

Nee, dat is geen fout, zegt Peter Nikken van de stichting Jeugdinformatie, die de Kijkkast-wedstrijd organiseert. De NCRV heeft de serie zelf in die categorie ingezonden. De Kijkkast-organisatie heeft zelfs nog met de NRCV gebeld, of het geen abuis was - nee, bij de NCRV stelt men zich op het standpunt: wat in de Bijbel staat is waar, dus een serie over wat in de Bijbel staat is non-fictie. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Nu is het wachten op het wonder: dat het jeugdige publiek in het hele land via telefoon, website (www.kinderkast.nl) de non-fictie-serie Bijbelse beesten laat winnen.

(Uit Cultureel Supplement van 20 oktober 2000 )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad