|
|
LEO PRICK
|
LEO PRICK 27 januari 2001 Ideologisering
Marleen Barth, penvoerster namens de PvdA, staat pal voor de ideologische erfenis van de middenschool. Nu het failliet daarvan onontkoombaar is, blijft ze steken bij algemene kretologie zoals een pleidooi voor veel extra geld voor onderwijs, om te investeren in mensen, gebouwen en computers; ze worstelt met de prangende vraag 'wat heeft prioriteit en wat niet?' Die keuzes zijn noch links, noch rechts, daar moet je voor nadenken, maar verder dan de vragen komt ze niet. Nog treuriger is het gesteld met wat GroenLinkslid Mohamed Rabbae te berde brengt. Ter verdediging van de basisvorming belijdt hij zijn geloof in een betere en andere wereld en meent dat wie de basisvorming niet ziet zitten, niet deugt. Verder bestaan zijn bijdragen uit onsamenhangende statements, met uit de hoge hoed bijvoorbeeld de conclusie dat de oplossing moet worden gezocht in 'de versterking van de leraar'. Dat houdt dan in een betere toerusting, meer zeggenschap in de school, een prominentere rol in de beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs en meer onderzoekstijd en onderzoeksmiddelen. Waarom dit alles nodig of nuttig is, daarover geen woord. Ik denk dat de weerstand in het onderwijs tegen de politiek komt doordat de opstelling van politici wordt ingegeven door ideologische overwegingen die soms wel, maar vaker niet worden uitgesproken; principes en taboes, die alleen voor de ingewijde herleidbaar zijn. Dat verklaart de aparte positie van Lambrechts, D66. Haar ruimte wordt niet ingeperkt door geloofsartikelen als middenschool, marktdenken of vrijheid van onderwijs. Zij kan de basisvorming als mislukt verklaren, niet omdat ze dat ideologisch wenselijk vindt, maar omdat het zo is. Wat de bekostiging van het leerplichtig onderwijs betreft, kan zij wijzen op de hypocrisie van de dagelijkse praktijk rond de 'vrijwillige ouderbijdragen' en kan zij, niet gehinderd door lange, confessionele tenen, als praktische remedie de vrije schoolkeuze van ouders bepleiten. De politieke ideologisering van de onderwijsdiscussie werkt, zo is mijn overtuiging, contraproductief.
Leo Prick
|
Bovenkant pagina |
|