LEO PRICK
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
PAUL DE LEEUW
|
LEO PRICK
23 december 2000
Full Color
Onderwijsjournalist Robert
Sikkes heeft een boekje geschreven over het lerarentekort. Het is
uitgegeven door Full Color dat zijn naam eer heeft aangedaan door het
werkje te drukken op veelkleurig papier.
Dat boeken in de eerste plaats zijn bedoeld om te worden gelezen, daar heeft men blijkbaar niet aan
gedacht. Een zwarte tekst gedrukt op donkerblauw gevlekt, glimmend
papier, dat mag je een lezer niet aandoen. Wie erin slaagt de niet
geringe druktechnische handicap te overwinnen, wordt overigens beloond
met een uitstekend leesbaar verhaal, dat gaat over het personeelstekort
in het onderwijs. Daarin wordt eerst de vergrijzing onder het
Nederlandse onderwijspersoneel vergeleken met die in het buitenland,
waar het soms wat meer, soms wat minder erg is dan bij ons. De massale
uitstroom van leraren de komende jaren plaatst nu al overheden voor
grote problemen. Als Sikkes alle remedies die her en der zijn bedacht de
revue heeft laten passeren, tovert hij als konijn uit zijn hoge hoed de
oplossing: die moet worden gezocht bij de allochtonen. Wonderlijk, vond
ik het, dat hij daar ineens zo eenzijdig de nadruk op legde.
Oplossingen die veel meer hadden gelegen in het verlengde van de door
Sikkes gerapporteerde buitenlandse ervaringen zouden voor mij zijn
geweest: betere salarissen en een schone, prettige, goed geoutilleerde
werkplek. Toen ik vervolgens, in verband met het schrijven van deze
column, de tekst op de binnenzijde van het omslag raadpleegde werd me
het raadsel duidelijk. Full Color is niet de naam van een eigentijdse
vormgever die veel kleur in zijn drukwerk doet, maar dient in verband
te worden gebracht met onze veelkleurige samenleving. "Full Color wil",
zo vertelde mij het omslag, "allochtonen enthousiast maken voor een
baan in het onderwijs. Nog geen drie procent van de leerkrachten in
Nederland heeft een allochtone achtergrond, terwijl inmiddels zo'n
100.000 allochtone jongeren een opleiding op mbo-niveau of hoger volgen.
"
Tot zo ver het omslag en zie daar ook het gevaar van schrijven in
opdracht. Conclusie: meer allochtonen voor de klas, zoals de
opdrachtgever dat wenst. Overigens zou ik meer allochtonen voor de klas
nooit maken tot mikpunt van mijn beleid. Dat werkt alleen maar
stigmatiserend, temeer omdat daarbij ook altijd weer als argument wordt
gehanteerd dat dit wenselijk zou zijn vanwege de vele allochtone
kinderen in de klas. Juist onder allochtone leraren zelf zie je verzet
tegen deze gedachtegang: "Ik ben een gewone Nederlander en ik wil ook
lesgeven op een gewone Nederlandse school aan Nederlandse leerlingen. "
In andere sectoren worden mensen die daar de capaciteiten voor hebben in
de gelegenheid gesteld om via interne opleiding en bijscholing door te
stromen naar hogere functies. Dat zou het onderwijs ook moeten doen.
Niet specifiek gericht op allochtonen, maar gewoon op mensen die meer
scholing aankunnen dan ze aanvankelijk hebben gevolgd.
Tot slot nog iets heel anders. Om ervoor te zorgen dat u zich de komende
feestdagen geen moment hoeft te vervelen leg ik u bij wijze van
Kerstpuzzel de volgende vraag voor. Wat zou Full Color bedoeld hebben
te zeggen met boven geciteerde zin: "Nog geen drie procent van de
leerkrachten in Nederland heeft een allochtone achtergrond, terwijl
inmiddels zo'n 100.000 allochtone jongeren een opleiding op mbo-niveau
of hoger volgen."? Anders gezegd: wat heeft het een met het ander te
maken? De beste oplossing wacht een verrassing. Succes en sterkte.
Leo Prick
|
|