N R C   H A N D E L S B L A D  -  C O L U M N S
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

PAUL DE LEEUW
Eerder verschenen
columns


JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
LEO PRICK


LEEUWENBEKJE

10 maart 2001

Máxima, de musical


We weten niet wie de 16 miljoenste Nederlander is. Een pasgeborene, een immigrant? Wel weten we dat deze landgenoot aan de zijkant staat van een zinderend koningsspektakel.

Over 20, pakweg 25 jaar kan de 16 miljoenste Nederlander in het theater plaatsnemen voor: MAXIMA!, de musical. De musical zal talloze bezoekers trekken. Vernietigende kritieken, maar een weergaloos openingsweekend, net als bij de nieuwe Nederlandse speelfilm Costa!, de feelgood movie voor de doelgroep 10- tot 15-jarigen.

Het thema van Máxima, de musical: Liefde maakt blind! In een blinde opwelling zal, net voor de pauze, in een prachtig lied, Willem-Alexander zich ontdoen van zijn opvoeders Beaconstrictor en oom Wim. Ieder kind maakt zich los van ouders of lievelingsoom. Door liefde knellen de familiebanden.

Ten overstaan van een koor van journalisten laat hij zich gaan in een emotioneel lied. "Ik heb haar lief en er is een brief. Hola, hela, de brief is van Videla."

Dan komt er een pauzefinale van persmuskieten die hun werk doen. Ongeveer zoals bij Nova, afgelopen woensdag. Spannende journalistiek. De tolk, signor Tapia, belt de schoonvader. Meldt niets. Alleen de stem van papa Zorreguieta is voldoende om het publiek vol spanning de foyer in te sturen. De laatste zin, voor de pauze, wordt gezongen door de kleine bijrol Margriet Vromans. Zij gilt, wapperend met een oranjevlag: "We hebben een scoop! Nu is er pauze, met koffie en koninginnesoep."

Het tweede bedrijf begint met het spectaculaire shownummer Radiostilte. Vervolgens het adembenemende duet tussen vader Zorreguieta en Máxima, Spijt of excuus.(Belangrijk voor Drentse Truus: er komt een droomscène waarin de grootvader van Willem-Alexander zijn privé-vliegtuig laat landen en een amoureuze avond heeft met Evita Peron. "Flirten, fiesta en zon, met Evita Peron.")En als finale de balkonscène. Ze staan er allemaal. Vader Zorreguieta heeft helaas de bruiloft niet kunnen meemaken want er gold in die tijd een algemeen vervoersverbod.

(In een modern koningsdrama hoort natuurlijk nog een klein gezongen terzijde waarin de kokkin, komische rol van Karin Bloemen, de schoonvader wil vergiftigen).

Willem Alexander staat daar op het balkon met zijn Máxima. Beatrix vraagt om stilte. Daar komen rellen van. Zij die vragen worden overgeslagen. "Zojuist...!" begint Beatrix gillend haar toespraak. "Ssssttt", probeert ze de menigte te sussen. "Zojuist..."

Vervolgens komt Máxima naar voren en zingt het prachtige lied Huil niet voor mij, Nederlanders.

Dan stort het balkon in. Zeventig doden, een parlementaire enquête en het kind van Maurits en Marilène wordt koning.

Hij blijkt homoseksueel te zijn en een relatie te hebben met Sylvio, die ons land vertegenwoordigt op het Eurovisie Songfestival in Dubai.

De lange stille tocht blijkt door de kilometerbeprijzing van Roel Pieper een financiële meevaller voor de regering. Oud-premier Wim Kok zit in zijn stoel voor het raam in gedachten verzonken en mimet alleen maar: "Ik ben genaaid door de koningin!"

Aan het slot van de musical wordt nog gesleuteld.

Een volwassen jongmens die radiostilte krijgt opgelegd door de premier en de weg van zijn hart volgt. Willem-Alexander houd vol! Wij, uw volk, willen een feelgood-afloop.

Dat blijkt, sinds het succes van Costa!, te scoren. De 10- tot 15-jarigen hebben geen benul van wat er ooit is gebeurd in Argentinië. Wie wel?

(www.hethol.nl)

Paul de Leeuw

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad