N R C   H A N D E L S B L A D  -  C O L U M N S
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

PAUL DE LEEUW
Eerder verschenen
columns


JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
LEO PRICK


LEEUWENBEKJE

17 februari 2001

Psychotische kermis


Was Anna Kournikova voor de mannen afgelopen woensdag het hete e-mailhangijzer, ons Valentijnsvirus luisterde naar de naam Prins Friso. Hij is geen homo. Nu is enkel de vader van Máxima nog van de verkeerde kant. Mijn Valentijnsdag had een zwarte rand. De RVD heeft net als de VPRO alle ironie verloren. Mag ik Bart de Graaff citeren, afgelopen zondag tijdens De Week van Hannibal Lecter in de Zwitserse sneeuw: "Het leven is KUT", en hij kwinkelierde vrolijk verder: "80 procent van het leven is klote."

Misschien is het omdat ik minder genen heb dan ik aanvankelijk dacht (eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan in mijn dagelijks leventje), maar ik had geen enkel medelijden met de BNN-baas. Ga dan met die overige 20 procent van het leven zuinig om. Koester je moeder en trek je voor de rest van je leven terug in zo'n 'nu even niet'-huisje. Op televisie zien we vaak producten die de '80 procent is klote'-norm ver overschrijden.

Oppassen bijvoorbeeld. Na de dood van Coen Flink is door de makers van de serie de sterfhuisconstructie toegepast. Een ouwe acteur (vakman zonder werk) als vervanger van Opa Bol aangetrokken. Het huis volgepleurd met nieuw jong spul, waar vooral de dames werkelijk niet om aan te zien zijn en dat moet dan werken. De 20 procent die de serie nog verteerbaar maakt is het talentvolle jongetje, dat waarschijnlijk helemaal niet weet wie Coen Flink was. Bij de VARA is nog een leuke pr- campagne bedacht zodat Oppassen in het World Guinness Book of Records komt als langstlopende serie, naast de recordhouder frikadellenzuigen en de vrouw met de langste vleeslap.

Het leven moet toch ook 80 procent klote zijn voor die RTL4-sterren die voor een lachspiegel staan te wachten op hun optreden bij Ron Brandsteders Laat ze maar lachen. Ron, die zich werkelijk om alles gierend op de knieën slaat en daardoor recentelijk nog met auto en al in de sloot is beland, confronteert de RTL4-die hards met hun missertjes oftewel bloopers. Die variëren van Myrna Goossen die zich zo'n elfmaal vergist in de zin: 'Goedenavond, dames en heren, hartelijk welkom', en Mireille Bekooy die niet weet dat ze op tv iets moet zeggen. Het 80 procent kloterige van Laat ze maar lachen is dat je er helemaal niet om moet lachen. Maar Ron en zijn gasten liggen werkelijk in een deuk. Je ziet de blooper die maar geen blooper wil worden op tv en rechtsonder een klein beeldje met de reactie van een Mireille of Myrna en zij vegen zich de tranen uit de ogen, "Oh, oh, neeeeeeeh!!" roepend, om vervolgens naar adem te snakken.

Ron vraagt aan de ster: "Weet je dat je als professioneel tv-tijger ooit door je hoeven bent gegaan tijdens de uitreiking van de Watvindikjegoed- en-hoevindjemij-award in 1997?" De ster kijkt met een 'waar zou Corrie van der Valk toch zijn'-blik en zegt: "Neeejeh!!! Je hebt dat toch niet gevonden?"

Ron lacht inmiddels zijn smoking richting stomerij en we zien het fragment. Het programma is voer voor psychologen. Bewieroking van eigen kunnen. Als kijker glimlach je vooral om de psychotische kermis die ons wordt voorgeschoteld, maar na vijftien minuten komt daar een verschrikkelijke gne voor in de plaats. En dan verzucht zelfs de levenlustigste onder ons het motto van Bart de Graaff. 'Het leven is voor 80 procent klote!'Ik hoor het prins Friso denken in Londen, nu hij zijn leven voor 80 procent heeft prijsgegeven. Nog nooit hebben we hem in het openbaar kunnen betrappen aan de arm van een meisje. Dat zal dan wel die 20 procent zijn. Als stil protest heb ik mij al vier dagen niet geschoren.

www.hethol.nl

Paul de Leeuw

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad