C O L U M N S NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
J. L. HELDRING
DE DRAAD
|
Reacties en opmerkingen naar: dezerdagen@nrc.nl
Op z'n hoogst bijdoel
De Veiligheidsraad lijkt inderdaad het aangewezen lichaam, ware het niet dat het Rusland dat scherp veroordeeld zou moeten worden, er het recht van veto heeft. Tot zo'n veroordeling komt de Veiligheidsraad dus niet. Dat weten we van tevoren. Maar kan de Veiligheidsraad dan tenminste proberen de partijen aan de onderhandelingstafel te krijgen? Dat zal niet gemakkelijk gaan, nadat een van die partijen daar scherp veroordeeld is geweest. Wat Indonesië betreft, wil Baehr alleen maar dat Nederland krachtig steun geeft aan de pogingen van de nieuwe regering afscheidingsbewegingen vreedzaam tegemoet te treden. Ook dat klinkt sympathiek, maar dan moet Nederland eerst weten of het eventueel op de koop toe neemt dat Indonesië uiteenvalt. Immers, het recht op zelfbeschikking, dat Baehr een 'belangrijk mensenrecht' noemt, kan ook ad absurdum gevoerd worden. Onafhankelijkheid van het doodarme Oost-Timor en straks misschien van Atjeh (en wie weet van welke gebieden nog meer) is al een absurditeit. Of moet het devies van Nederland luiden: Fiat justitia, et pereat mundus (het recht moet zijn loop hebben, al vergaat de wereld erbij)? Het is de vraag of de Veiligheidsraad hier wél het juiste lichaam is om zo'n eventuele waterval van afscheidingen in goede banen te leiden. En de Europese Unie, die Baehr, ongetwijfeld tot sommiger verrassing, een 'machtig politiek blok' noemt? Hier heeft elke lidstaat het recht van veto, maar in theorie kan de EU tot economische dwangmaatregelen besluiten. Dat zal zij dan eerder geneigd zijn te doen tegenover Indonesië dan tegenover Rusland, dat een nucleaire staat is. Die gremia waar
Nederland zijn stem kan doen horen, en dan liefst krachtig, nemen hun
besluiten zelden op grond van de merites van de onderhavige zaak - in
dit geval: mensenrechten - maar eerder op grond van een compromis tussen
de belangen van de lidstaten. Die compromissen - als ze tot stand
komen - zijn zelden bevredigend. Vandaar misschien dat En als slot van zijn boekje: "De komende
vijftig jaar kunnen wij verwachten dat de morele consensus die de
Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (in 1948 aanvaard door
de Verenigde Naties) mogelijk maakte, nog verder zal versplinteren.
Ondanks alle retoriek over gemeenschappelijke waarden, wordt de kloof
tussen Amerika en Europa - zoals over abortus en doodstraf - groter,
zoals ook de kloof tussen het Westen en de rest van de wereld
onvermijdelijk groter wordt." Mensenrechten "zijn niet het universele
credo van een wereldomspannende samenleving, niet een seculaire religie,
maar iets veel beperkter en toch even waardevol: de gemeenschappelijke
grond waarop het debat kan beginnen, en het gemeenschappelijke minimum
dat ons in staat stelt de strijd om menselijk te zijn vol te houden."
Hoewel Ignatieff Canadees is, is zijn Engels niet altijd glashelder. De
vertaling is dus navenant. Niettemin is duidelijk dat mensenrechten een
begrip is waarvan de gemene deler te smal is om die rechten anders dan
slechts een bijdoel van politiek te laten zijn. Een andere
vraag die ook onder ogen gezien moet worden alvorens we mensenrechten
tot hoofddoel van politiek proclameren is: zijn we bereid onze soldaten
ervoor te laten sneuvelen (zoals we bereid zijn - of waren - hen voor
onze eigen vrijheid te laten sneuvelen)? In Kosovo bleek die bereidheid
er niet te zijn: de slachtoffers vielen, dankzij de wapens die aan
Westerse zijde werden ingezet, niet aan eigen kant, en grondtroepen
werden niet ingezet, juist uit vrees voor slachtoffers aan eigen kant.
|
Bovenkant pagina |