T V   V O O R A F :
Speurtocht op Enschedese vuilstort
 
HARM VAN DEN BERG 
Mei is een goede maand om te
herdenken. We kennen al vier en vijf mei,  maar de komende tien jaar zal
ongetwijfeld de dertiende ook een vertrouwd  begrip worden. Op die datum
vloog in het jaar 2000 met enkele oorverdovende  klappen het Enschedese
vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks de lucht in. Daarbij  kwamen 22 mensen en
een onbekend aantal huisdieren om het leven. Bijna 1000  mensen raakten
gewond, een woonwijk werd weggeblazen. Van enkele slachtoffers  werd
nooit iets teruggevonden.
 We zullen er steeds weer aan worden herinnerd,  de beelden zijn nu eenmaal te spectaculair om op de plank te laten
liggen. Waar de bazen van S.E. Fireworks in hun stoutste dromen niet op
mochten  rekenen is toch bereikt. Hun bescheiden onderneming speelt een
rol in de  geschiedenis en Enschede mag hopen dat Rudi Bakker en Willy
Pater daar de rest  van hun leven doodongelukkig mee zijn.
Sinds enkele weken is bij SBS6 een documentaireserie te zien over de 
slachtoffers in het verwoeste stadsdeel onder de 'geleende' titel Het
verdriet  van Enschede. De  omroep volgt de bewoners van de wijk
Roombeek al vanaf kort  na de ramp. Ook de KRO is naar Enschede
getrokken en doet daar op zijn manier   verslag van. Dit houdt in: de
uitzending van enkele documentaires, speciale  aandacht voor kinderen,
een eucharistieviering en radioprogramma's. En naast  het Rijksmuseum
Twenthe staat al enige maanden een portacabin "die permanent  bemand
wordt", aldus een persbericht. Wat precies de bedoeling is van deze 
inzet blijft onduidelijk. De KRO als hulpverlener? Is het een
leeszaaltje? Of  mogen aspirant-leden zich daar komen inschrijven? Met
goede journalistiek  heeft het in ieder geval niets te maken. De eerste
KRO-documentaire, Op zoek naar de Nieuwluststraat, wordt
zondagavond  uitgezonden. Het leek de makers Jonneke van Wierst en Pien
Rosmalen blijkbaar  het beste om met een flinke huilbui te beginnen. De
bewoners uit de van de  kaart geveegde straat zijn namelijk alles
kwijtgeraakt in een paar seconden.  Kort daarop volgt weer een huilbui.
"Vijftien jaar van mijn leven is weg",  zegt Elly Krikke. Ze zit
inmiddels weer in een reuze knusse huiskamer met  allerlei
tierelantijnen, maar had zo graag nog eens willen kijken op de plek 
waar haar huis heeft gestaan. "Om te kijken of er nog iets ligt dat 
belangrijk voor ons was, iets van mijn moeder of zo". En Kees van der
Horst -  aangekondigd als WAO'er - is een reeks kostbare verzamelingen
kwijtgeraakt,  antiek uit zijn ouderlijk huis, postzegels. Net als zijn
vroegere buurvrouw  Elly Krikke weet hij zeker dat die kostbaarheden
zijn geroofd. "Ze weten wel  wat ze stelen", zegt zij. Uiteindelijk
krijgt het gezelschap toestemming om - gekleed in asbestpakken -  in de
verwoeste straat te gaan kijken. Een van hen vindt nog een paar 
verwrongen ouderwetse 75-toeren platen en trekt daaruit de conclusie dat
er na  de ramp nog veel intact was: "Waarom moest dat plekje zo snel
geruimd worden? "
Argwaan, achterdocht, maar voor de kijker blijft  onduidelijk of daar
reden  toe is. De slachtoffers mogen zelfs op de vuilstort rondneuzen.
Weer een  huilbui. Ook in de SBS-serie Het verdriet van Enschede
stromen de tranen, maar  de aanpak van Bernhard Hammelburg is toch net
iets serieuzer, journalistieker.  De hoofpersonen hebben een verhaal en
krijgen de gelegenheid dat te vertellen. Dat is eigenlijk de vraag bij
deze KRO-serie: zijn de mensen uit de  Nieuwluststraat die wél
een boeiend, aangrijpend verhaal te vertellen hebben,  er gewoon nog
niet aan toe om dit voor de camera's te vertellen? Of lag het  aan de
benadering van de makers?
Op zoek naar de Nieuwluststraat, KRO, zondag, 23.45-00.24u.
