U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Vergaderen of vechten

DAVID DE JONG
Terwijl in Zuid-Europa de Italiaanse publieke omroep Rai deze week haar dertiende themakanaal (Rai Med, gericht op de mediterrane wereld en deels in het Arabisch) lanceert en kort geleden het Internet-aanbod structureel vernieuwde, vergadert de Nederlandse publieke omroep wederom over communities, prioriteiten en andere aspecten van een te volgen mediastrategie. In mei zullen volgens een NOS-woordvoerder twee werkgroepen rapporteren over mogelijkheden voor themazenders en internetstrategieën. De aanleiding daarvan vormt een in februari verschenen rapportage van onderzoeksbureau McKinsey over de toekomstmogelijkheden van de publieke omroep.

Spreekbuis, het personeelsblad voor omroepmedewerkers, onthulde dit weekeind dat felle interne discussies een concreet resultaat in de weg staan. Vooral de voorzitters van deomroepvereni- gingen twijfelen over het fenomeen themakanalen en willen liever internet prioriteit geven.

Ondertussen dreigt RTL de publieke omroep voorbij te streven. Het financieel-economische kanaal RTLZ (werktitel) zal begin 2002 24 uur per dag digitaal op de kabel te zien zijn. Op 5 juni start RTL5 al overdag met de uitzendingen van RTLZ (een joint venture met het Belgische Kanaal Z). Ook een continu reality-soapkanaal en een derde kanaal met een nog onbekend thema zal volgens RTL, als alles meezit, bij kabelexploitanten Casema en Essent Kabelcom te zien zijn. Casema bevestigt de gesprekken, maar geeft aan ook in gesprek te zijn met partijen als SBS om "het digitale aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken". De publieke omroep is "moeilijk in beweging te krijgen", aldus een woordvoerder.

Meer schotels, minder Astra Alle marketinginspanningen van exploitant SES (Société Europeenne des Satellites) ten spijt, daalde het aantal Nederlandse schotelbezitters dat de Astra- satelliet kan ontvangen. Uit de halfjaarlijkse rapportage die SES in Europa laat uitvoeren (in Nederland door het Nipo), blijkt dat er 270.000 Astra-schotelhuishoudens zijn. Dit zijn er 20.000 minder dan medio 2000. Het totaal aantal schotelhuishoudens is daarentegen met 10.000 gestegen tot 330. 000. Gemeenschappelijk schotelbezit (ook wel aangeduid als GSO of SMATV) blijkt in Nederland door het lage aantal niet meetbaar.

Deze cijfers zijn moeilijk te rijmen met uitspraken van Canal+. Deze aanbieder van abonneetelevisie beweert dat er in totaal 300.000 geregistreerde digitale schotelhuishoudens bestaan en dat er maandelijks meer dan 5000 nieuwe digitale schotelontvangers worden verkocht. Ondanks deze verschillen blijft de kabelsector onveranderd ruim 90 % van de huishoudens bedienen.

Satelliet-oorlog in Duitsland Terwijl MTV Networks Europe in Nederland concurrent TMF heeft gekocht, begint diezelfde muziekzender in Duitsland dinsdag met een satelliet-offensief tegen concurrent Viva. MTV2 The Pop Channel is de naam van de nieuwe zender die vanaf 1 mei ongecodeerd op satelliet zal uitzenden. Het kanaal zal de plek innemen van het thans gecodeerde VH1 Deutschland, dat als mislukt wordt beschouwd. MTV zegt de nieuwe zusterzender ter 'versterking' van de hoofdzender in de Duitse markt te plaatsen. Het kanaal zal non stop hitmuziek uitzenden. Dit in tegenstelling tot het gelijknamige MTV2 dat in Europa overwegend alternatief getinte muziek uitzendt.

MTV's strategie lijkt een directe aanval op Viva, de concurrent voor MTV in een aantal Europese landen. Viva kondigde kort geleden aan Viva Zwei te willen omvormen tot een reguliere tv-zender. Viva Zwei was als alternatiever broertje van Viva in de markt geplaatst om MTV beter te kunnen beconcurreren.

NRC Webpagina's
25 APRIL 2001

Veel gestelde vragen TV Plus


Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad