T V V O O R A F :
Kijken met je oren
KASPER JANSEN
Vanuit het niets komt het
treintje zachtjes piepend en behoedzaam bonkend over de rails aanrijden
om even later tot stilstand te komen op een station, waar in een vreemde
taal allerlei aanwijzingen voor de reizigers klinken. Dan rijdt het
treintje weer verder, kennelijk zonder ons. We moeten daarnet zijn
uitgestapt, we lopen nu zeker verder en komen terecht in de restauratie,
want we horen gerinkel van kopjes, klepperend bestek, gezellig gepraat.
Even later staan we op straat, er is verkeer, er blaft een hond, met
regelmaat horen we een lang uitklinkende gong.
We zijn op reis in een ver land, vermoedelijk in China of Japan, maar
waar we zijn kunnen we niet zien. Als waren we blinden, kunnen we alleen
maar horen en luisteren. Een blinde is beter af, want die weet meestal
wel waar hij is. Het is 'kijken met je oren', zoals dat permanent geldt
voor Vincent Bijlo, de blinde cabaretier, die een aantal van zijn
indrukwekkendste luister-ervaringen beschreef in het programmaboekje van
Grenzeloos Geluid, een festival voor radio-documentaires dat
vorige week plaatsvond in De Balie in Amsterdam. De Reis van
Cilia Erens was de opening van het festival en wordt dinsdagmiddag door
de Humanistische Omroep uitgezonden.
Cilia Erens is geluidskunstenares en werkt al jaren met geluid op
allerlei manieren. Nu eens maakt ze een 'geluidswandeling' voor publiek
met koptelefoon op verschillende locaties, dan weer een 'soundscape',
een 'uitzicht in geluid', een 'geluidsscan' of 'soundwalks'. De
Reis is een drie kwartier durende 'geluidscompositie', gebaseerd op
geluiden uit het dagelijks leven. Het resultaat is een collage van
samples en citaten, hoorbare vormen van het objet trouvé
dat Marcel Duchamp in de beeldende kunst introduceerde.
De Reis is een èchte compositie, een soort symfonie: de
tracks vormen delen waarvan de lengte en de aard zijn bepaald en
geordend door geluidscomponiste Cilia Erens. Thema's als treingeluiden
keren terug als leidmotieven, track nr 5 (een barbecue met krekels) is
de traditionele Lndler uit de Weense klassieke muziek.
Er hoeft in onze geest maar een klein knopje te worden omgezet, om De
Reis te plaatsen in de grote muzikale traditie van componisten met
natuurimitaties: Vivaldi, Bach, Beethoven, Tsjaikovski (die in zijn
Ouverture 1812 een echt kanonnetje liet knallen), Mahler en Cage.
Het traditionele instrumentarium werd afgeschaft door Pierre Schaeffer
(1910-1995), de uitvinder van de musique concrète en de
vader van de sample. Musique concrète kan alle geluid inhouden:
ook Frank Zappa componeerde in Beat The Reaper met geluid van
vallende regen, het gerommel van de donder, het geblaf van honden, het
starten van een auto, en geronk van een vliegtuig en het knallen van
automatische wapens van in de Hollywoodse heuvels oefenende schutters.
De musique concrète van De Reis is slechts een graadje
concreter dan wat ook al werd gedaan door Johann Strauss, die in
G'schichten aus dem Wienerwald ook al een wandeling componeerde:
de stad uit, het bos in.
De Reis, morgen, 747 am, 16.02-16.45u.