R A D I O V O O R A F :
Poproem per SMS
JACOB HAAGSMA
Ook voor popgroepen uit de
alternatieve hoek is de weg naar het succes lang. "En waar kom je dan
terecht? In Stadskanaal!", zegt Leonieke Daalder, eindredacteur van
Op weg naar Stadskanaal, het grootschalige multimediaproject van
de VPRO. "Voor bands uit het westen van het land is Stadskanaal wel de
verste plek waar je op kunt treden. Het is een metafoor voor de weg die
je als popgroep hebt te gaan."
In Op weg naar Stadskanaal wordt gedurende de rest van het jaar
het wel en wee van drie popgroepen gevolgd: de aanstormende talenten
Dreadlock Pussy en Zea en het al lang en breed tot de professionele
rangen doorgedrongen Junkie XL. De belevenissen van deze drie bands
kunnen vooral worden gevolgd in de vorm van korte filmpjes, die te zien
zijn op de website. Op radio en internet geven muziekindustriebonzen,
journalisten en programmamakers commentaar. De VPRO-gids doet mee in de
vorm van een column van het Friese fenomeen Meindert Talma over zijn
eigen belevenissen. Ook SMS en zelfs een speciaal telefoonnummer worden
ingezet. En uiteindelijk moet er een DVD van het hele project komen. "
We willen zoveel mogelijk media bij het verhaal betrekken. De doelgroep,
de jeugd van zestien-plus en de liefhebber van alternatieve pop, neemt
al zappend informatie tot zich. Daar spelen we op in."
Dat er ook via het mobieltje wordt geopereerd past in de doelstelling
van de afdeling Digitaal van de VPRO. "We zetten het nu in als een
soort eerste vingeroefening. Dat is de manier waarop we omgaan met
nieuwe media: hoe maak je die geschikt voor journalistiek en hoe pas je
de journalistiek erop aan." Maar er kleven ook nadelen aan het gebruik
van nieuwe media. Green Lizard, " echt een band die op doorbreken
staat", doet niet mee omdat hij bij een sublabel van platenmaatschappij
Sony zit en die staat nog altijd niet toe dat materiaal van Sony-
groepen het internet op gaat.
Het is de bedoeling dat allerlei aspecten die zich het komende jaar
voordoen aan bod komen, dus ook de eventuele vuile was. "Er hangt een
heel romantisch beeld rond de muziekindustrie. We willen laten zien dat
het ook een harde en moeizame wereld kan zijn."
Club Lek, woensdag, Radio 3, 22.06-1.02u. Internet: www.opwegnaarstadskanaal.nl.