U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

R A D I O   V O O R A F :
Poproem per SMS

JACOB HAAGSMA
Ook voor popgroepen uit de alternatieve hoek is de weg naar het succes lang. "En waar kom je dan terecht? In Stadskanaal!", zegt Leonieke Daalder, eindredacteur van Op weg naar Stadskanaal, het grootschalige multimediaproject van de VPRO. "Voor bands uit het westen van het land is Stadskanaal wel de verste plek waar je op kunt treden. Het is een metafoor voor de weg die je als popgroep hebt te gaan."

In Op weg naar Stadskanaal wordt gedurende de rest van het jaar het wel en wee van drie popgroepen gevolgd: de aanstormende talenten Dreadlock Pussy en Zea en het al lang en breed tot de professionele rangen doorgedrongen Junkie XL. De belevenissen van deze drie bands kunnen vooral worden gevolgd in de vorm van korte filmpjes, die te zien zijn op de website. Op radio en internet geven muziekindustriebonzen, journalisten en programmamakers commentaar. De VPRO-gids doet mee in de vorm van een column van het Friese fenomeen Meindert Talma over zijn eigen belevenissen. Ook SMS en zelfs een speciaal telefoonnummer worden ingezet. En uiteindelijk moet er een DVD van het hele project komen. " We willen zoveel mogelijk media bij het verhaal betrekken. De doelgroep, de jeugd van zestien-plus en de liefhebber van alternatieve pop, neemt al zappend informatie tot zich. Daar spelen we op in."

Dat er ook via het mobieltje wordt geopereerd past in de doelstelling van de afdeling Digitaal van de VPRO. "We zetten het nu in als een soort eerste vingeroefening. Dat is de manier waarop we omgaan met nieuwe media: hoe maak je die geschikt voor journalistiek en hoe pas je de journalistiek erop aan." Maar er kleven ook nadelen aan het gebruik van nieuwe media. Green Lizard, " echt een band die op doorbreken staat", doet niet mee omdat hij bij een sublabel van platenmaatschappij Sony zit en die staat nog altijd niet toe dat materiaal van Sony- groepen het internet op gaat.

Het is de bedoeling dat allerlei aspecten die zich het komende jaar voordoen aan bod komen, dus ook de eventuele vuile was. "Er hangt een heel romantisch beeld rond de muziekindustrie. We willen laten zien dat het ook een harde en moeizame wereld kan zijn."

Club Lek, woensdag, Radio 3, 22.06-1.02u. Internet: www.opwegnaarstadskanaal.nl.

NRC Webpagina's
3 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad