T V V O O R A F :
Claudia Schiffer uit de oersoep
HANS BEEREKAMP
De samenwerking tussen
filmcomponist en filmregisseur heeft meestal het beeld als uitgangspunt.
Nadat de opnamen voltooid zijn, bekijkt de componist de ruwe montage en
schrijft daar passende muziek bij. Het komt wel eens voor dat de muziek
er eerder is, bijvoorbeeld bij musicals, of zelfs al tijdens de opnamen
wordt afgespeeld, zoals bij Dancer in the Dark. En natuurlijk
moet er tevoren een zekere verwantschap bestaan tussen componist en
filmmaker.
Ook bij het door de BBC ondernomen project Sound on Film, waarin
steeds een componist en een regisseur samen een korte film van 15 tot 20
minuten maakten, was het beeld er meestal eerder, voor zover dat althans
valt te reconstrueren uit de voorafgaand vertoonde gesprekjes tussen
beide auteurs. Alleen de animatoren The Quay Brothers uit Londen maakten
hun In Absentia, toevallig ook de meest geslaagde van de vier,
pas nadat Karlheinz Stockhausen hen de muziek had opgestuurd.
Toch lijkt de samenwerking voor dit project intensiever dan
gebruikelijk. Zo luisterde de Amerikaan Hal Hartley naar zo veel
mogelijk muziek van Louis Andriessen, voordat hij The New Math(s)
regisseerde. Hartley was vooral de wiskundige structuur van Andriessens
werk opgevallen, dus is zijn deels gedanste, absurdistisch-hoekige kung
fu-fantasie geheel in diens stijl gedraaid.
De casting van regisseurs en componisten is een van de meest
interessante aspecten van het ambitieuze project. Het uitgangspunt lijkt
vooral te zijn geweest dat het tot dan toe bekende werk van beiden op
elkaar moest lijken. Bij de combinaties Quay-Stockhausen en Andriessen-
Hartley versterken die congruente eigenschappen elkaar. De cerebraliteit
van de laatste twee vindt een goede aansluiting, ook bij Andriessens
leerling en assistent Michel van der Aa, die een flink deel van het
uitvoerende werk verzorgde. De duistere, direct uit het onbewuste
komende schemerwereld van de Quay-tweeling, hun woede en angst, vond een
ideale partner in Stockhausens muziek.
Bij de koppeling van Werner Herzog aan Sir John Tavener kun je je
afvragen of een meer tegendraadse combinatie niet beter gewerkt zou
hebben. Zoals in veel van zijn documentaires gaat Herzog in
Pilgrimages, beelden van bedevaartgangers in Mexico en
Siberië, groteske emoties niet uit de weg. De close-ups van
gezichten in religieuze extase worden onderstreept door de minstens zo
exuberante soefi-gezangen van Tavener. Geen van beiden gelooft in het
adagium dat minder meer kan zijn.
Ook de esoterische toon van regisseur Nicolas Roeg en Portishead-
oprichter Adrian Utley komt overeen. Roeg, van wie lang niets meer
vernomen is, maakte van Sound een soort biografische videoclip
met topmodel Claudia Schiffer, die uit de oersoep naar ons toe komt
gezweefd. Het werk van Utley lijkt meer op het vervaardigen van een
complete soundtrack dan op een muzikale score, zodat niet goed te
constateren valt wat beider bijdrage precies was.
De steeds rake typering aan het begin van de gesprekjes van componist en
regisseur (Roeg: "grote thema's, onhandige emoties") verraadt de
zorgvuldigheid van het project. Twee films - In Absentia en
The New Math(s) - maken de ambities waar. Het idee verdient in
ieder geval navolging.
Pitch: sound on film, NPS, Ned.3, 23.07-23.58u.