B E E L D :
Snelbiografie
Maarten Huygen
Je had die serie Illustrated
Classics waarin de literaire klassieken verkort in stripvorm werden
weergegeven. Ook helden- en heiligenlevens zijn zo aan de man gebracht.
Kenmerkend zijn de absurde, onmenselijke zinnen die de voorgangers in
wolkjes boven hun hoofd uitspreken.
Zinnen zonder context die je in het dagelijkse leven nooit hoort maar die het verhaal aan de gang houden.
Jeanne d'Arc die vlak na haar geboorte plotseling roept "en nóg
is het vaderland niet verloren" waarna iedereen als bij toverslag voor
haar neerknielt. De mensen om haar heen wisten toen al dat haar leven
eeuwen later in een stripboek zou worden gebundeld. Zo vlotjes als een
stripboek verloopt ook het eerste deel van de vierdelige serie
Wilhelmina, dat het lezen van de biografie van Fasseur uitspaart.
Gedramatiseerde geschiedenisles. Met tienduizenden kilobits per seconde
schoten we gisteren door het leven van de vorstin, van geboorte tot
ergens in de jaren twintig. Prins Hendrik komt uit de lucht vallen en
zij vraagt hem dwingend om haar ten huwelijk te vragen. Hij ontdekt dat
hij aan het hof slechts figurant is en gaat aan de rol omdat hij niks
anders te doen heeft. Wat is zijn opvolger Prins Claus toch een intens
nette man. Op onverklaarbare wijze eindigt de revolutie die socialist
Troelstra in 1918 heeft uitgeroepen. Waarom zo snel? De opstandige
Troelstra komt niet eens in beeld, alleen de paleistuin waar Wilhelmina
zich zorgen maakt over de afloop. Het leven van Wilhelmina is zeker
vijftien afleveringen waard. Waarom die angst bij de omroep voor lange
series? Het gaat te snel om spannend te zijn. Van politiek is nauwelijks
iets te merken. Drie actrices kwamen eraan te pas om Wilhelmina te
spelen - eerst als kind, dan als tiener en jonge vrouw en vervolgens als
laat-dertiger en ouder. Die laatste rol wordt het knapst gespeeld door
Anne-Wil Blankers. De jonge Wilhelmina moest ouwelijk doen zonder dat je
als kijker in die rol kon groeien. Toch interessant, zo'n vrouw die in
het pre-feministische tijdperk altijd de baas speelde. Het ging te snel
om er psychologisch vat op te krijgen. Ook als jonge vrouw sprak ze
bijna altijd ex cathedra. "Voor het eerst de troonrede
voorgelezen", zegt ze in de koets, niet tegen haar moeder Emma maar om
de kijker bij te praten. "Woorden papagaaien die je niet zelf geschreven
hebt. Weinig eervol."
Het is speculatief om psychologische lijnen te trekken in het leven van
Wilhelmina maar het wordt er wel begrijpelijker van. Toch heb ik liever
de natuurgetrouwheid van Wilhelmina dan de fictieve acht delen
van Wij Alexander van twee jaar geleden over samenzweringen rond
een heimelijk onterfde Oranje die recht op de troon zou hebben. De
kennis van de geschiedenis is al uitgehold door fragmentarisch onderwijs
en voor je het weet blijft alleen de fictie overeind. Na al die
statigheid en ingelegde mahoniehouten deuren van paleizen zag ik vice-
premier Jorritsma bij Barend en Van Dorp uitleggen waarom ze voor
de radio president Chirac een engerd had genoemd. Ze gaf haar
fout toe en zei dat ze eigenlijk bedoelde dat een monarchie beter was.
Ze debatteerde met Kamerlid Maxim Verhagen die aan de telefoon hing voor
een voor-debat om het debat in het vragenuurtje van vandaag aan te
kondigen. "Ik hoop dat ze afstand neemt van haar uitlatingen", zei hij.
Maar dat had ze al gedaan in de uitzending. Waarom is dat vragenuurtje
nog nodig? Misschien zien we vanavond nog een na-debat bij Den Haag
Vandaag. De Kamer als bijgebouw van de studio waar het allemaal
écht gebeurt.
Aan de andere kant een fragmentarisch Dokument over Amsterdamse
zakkenrollers. Een Koreaanse toeriste deed aangifte en de agent die het
procesverbaal opmaakte, had een zeerover-oorbel in. De politie staat net
zo kritiesj tegenover het gezag als die zakkenrollers. De man was
reuze aardig, daar niet van, maar als je als beroofde toerist zo'n
oorbel-agent ziet, begrijp je als waar je bent beland.