|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
De tv als jukebox
DAVID DE JONG
De 'derde' muziekzender, The BOX, begeeft zich per regio volledig op het interactieve domein door middel van telefonische clipaanvragen. Volgens Mischa Snijders van The Box, zit zijn zender duidelijk in de lift sinds een opwaardering. Een jaar geleden werd het uitzendsysteem vervangen, waardoor de kwaliteit dusdanig verbeterde dat de populariteit toenam. Inmiddels is er zicht op winst, eind dit jaar. TMF staat reeds lange tijd in de etalage. Volgens eigenaar Wegener NV zal de zender voor 1 juli een nieuwe 'strategische partner' krijgen. Een van de belangstellenden is het Duitse Viva dat ook al actief is in Polen, Zwitserland, Hongarije en binnenkort Italië.
Digitaal TMF hield geslaagde proeven met Snelnet (ADSL), wist het internet goed te vinden en bekijkt mogelijkheden in de digitale tv- omgeving. Daarnaast speelt TMF in op de mobiele SMS-rage en is haar cyberchoice jukebox vooral dankzijinternet populair. The BOX zegt "in principe morgen" te kunnen starten met aparte muziekthemazenders, volgens het Box-idee. De Nederlandse kabelbedrijven zijn nog niet zo ver gevorderd met de verspreiding van digitale kanalen, er zijn ongeveer 100.000 settop- boxen geplaatst, maar The Box verwacht in september te kunnen beginnen. Het gaat om interactieve muziekthemazenders in genres als pophits, R&B en dance. Ook onderzoekt de zender de mogelijkheid cd's via de televisie te verkopen. MTV is reeds met een vijftal zenders actief die digitaal op de kabel en satelliet worden aangeboden. Door de kleine verspreiding zijn ze bij de kijker vrijwel onbekend. Keller spreekt over een positieve impuls bij Canal Digitaal Satelliet, waar deze zenders in een themapakket zijn opgenomen, maar aarzelt nog met de promotie. Verder ontwikkelt MTV een breedbandconcept, MTV Live, dat zowel via Internet als via digitale tv- platforms "de keuze aan de gebruiker moet laten". Het gaat vooral om live muziek. Vaak is het digitale muziekaanbod er wel, maar zijn de Nederlandse infrastructuuraanbieders er nog niet klaar voor. Oorzaak: de huiverige opstelling voor digitale kabel- en satelliettelevisie.
Via de schotel Muziekliefhebbers hebben via de schotel op de Astra 1 en Hotbird toegang tot een groot aantal muziekzenders. Duitse muziekzenders (MTV Central, Viva, het alternatieve zusje Viva Zwei en het minder commercieel geprogrammeerde Onyx) zijn hier sprekende voorbeelden van. Fiesta blinkt uit in Zuid-Amerikaanse en Spaanse muziek, Video Italia neemt de (moderne en minder moderne) Italiaanse muziek voor zijn rekening. Ook het Jazz-achtige 'BET International' en de vele Italiaanse muziekzenders - al dan niet professioneel - vallen op. Liefhebbers kunnen naar het 'zachtere' en in de perceptie iets volwassener aandoende TMF Vlaanderen kijken met haar 'toffe hete muziek' middels een uitgebreide schotelset op de Eutelsat W2.
|
NRC Webpagina's 28 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|