U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Telegraaf voorziet minder advertenties en lagere winst

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 21 MAART. Krantenuitgever De Telegraaf houdt dit jaar opnieuw rekening met een winstdaling. De advertentie-inkomsten in de eerste twee maanden zijn volgens het bedrijf "sterk achtergebleven bij de begroting. " De Telegraaf durft inmiddels geen uitspraak meer te doen over de winst in het huidige jaar, terwijl de uitgever twee maanden geleden nog een gelijkblijvend resultaat voorspelde. "In hoeverre de trend zich zal voortzetten, is niet te voorspellen", meldde het bedrijf gisteravond in een toelichting op de jaarcijfers. Om de dalende inkomsten te compenseren, wordt er nu fors bezuinigd op personeelskosten en op andere kosten. Ook zal De Telegraaf minder investeren in internet, waaraan afgelopen jaar 60 miljoen gulden is besteed.

Het zou een tweede opeenvolgende winstdaling worden voor de eigenaar van Nederlands grootste krant. Afgelopen jaar is de winst met 25 procent gedaald tot 107 miljoen gulden door de investeringen in internet en de gratis krant Spits. Ook de overname van dagblad De Limburger en een reorganisatie bij de overige regionale kranten (onder meer Haarlems Dagblad) hebben de winst gedrukt. Voor de Limburger is 332 miljoen goodwill (overnamepremie) betaald die in twintig jaar wordt afgeschreven.

De omzet steeg met 12,5 procent tot 1,8 miljard gulden. De belangrijkste winstmaker was het dagblad De Telegraaf. De oplage bleef gelijk (volgens cijfers van Cebuco een oplage van 808.000) en het aantal advertenties nam toe, vooral in het segment 'nationale merken en diensten'. Ook de huis-aan-huisbladen profiteerden van een sterk gestegen aantal advertenties. De gratis krant Spits gaat waarschijnlijk al dit jaar winst maken.

De sombere vooruitzichten van De Telegraaf komen overeen met die van concurrent Wegener, de grootste uitgever van regionale kranten. Ook Wegener zei vorige week dat het geen voorspelling kon doen door de onzekerheid over de advertentie-inkomsten. Uitgever PCM, eigenaar van onder andere NRC Handelsblad, publiceert zijn jaarcijfers op 29 maart.

NRC Webpagina's
21 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad