U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Unilever

RTL4


Kijkers Koffietijd te oud voor Unilever

Door onze redacteur DANIĖLLE PINEDO
Het doek valt voor Kofietijd en RTL Live. Hoofdsponsor Unilever vindt het bereik te laag en de kijkers te oud.

ROTTERDAM, 16 MAART. De door Unilever gesponsorde programma's Koffietijd en RTL Live zullen met ingang van 1 mei niet meer te zien zijn bij RTL4, zo maakten RTL4 en Unilever gisteren bekend. Zowel het beoogde aantal kijkers als het kijkersprofiel huisvrouwen tussen de 20 en 49 jaar worden volgens beide partijen ,,onvoldoende gerealiseerd''.

Het ochtendprogramma Koffietijd stond al langer ter discussie. De voormalige presentatoren Mireille Bekooij en Hans van Willigenburg werden in september, op aandringen van Unilever, vervangen door het jeugdiger presentatieduo Sybrand Niessen en Judith de Klijn. De bedoeling was dat zo'n verjonging ook meer jeugdige kijkers zou opleveren, maar het tegendeel bleek waar. Was in september 1999 nog ‘maar' 37 procent van de kijkers 50-plus, in de eerste uitzendweek van Koffietijd-nieuwe stijl liep hun aandeel op tot 49 procent. Ook het aantal kijkers daalde sterk; van de oorspronkelijke 300.000 kijkers haakte dit seizoen bijna de helft af.

Het derde door Unilever gesponsorde RTL4-programma, Life & Cooking, zal niet van het scherm verdwijnen. Volgens Harry Dekker, directeur communicatie bij Unilever, trekt dit programma ,,een zeer respectabel'' aantal vrouwelijke kijkers in de categorie 20 tot 34 jaar. RTL4 onderzoekt momenteel of er nog andere programma's voor sponsoring in aanmerking komen, maar Dekker sluit niet uit dat Unilever ook met de SBS-groep een overeenkomst sluit. ,,Noem het maar een heroriėntatie''.

Dekker onderstreept dat tv-sponsoring ,,zeker niet zijn langste tijd heeft gehad''. Wel verwacht hij dat Unilever meer op zoek gaat naar ,,multi-channel concepten''. Dekker: ,,Ik denk bijvoorbeeld aan het Britse Good Food Show. Dat programma heeft een eigen website, een eigen tijdschrift en organiseert ook kookevenementen. Als sponsor sla je zo meerdere vliegen in een klap.''Unilever investeert in Nederland jaarlijks 317 miljoen gulden aan ‘merkcommunicatie'. Zo'n zeventig procent vloeit weg naar tv-reclame en sponsoring van programma's.

NRC Webpagina's
16 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad