U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

'2001 wordt tussenjaar'

Koersval bij Wegener na jaarcijfers

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 15 MAART. Uitgever Wegener, eigenaar van dagbladen als De Gelderlander en de Haagsche Courant, is vandaag onderuit gegaan op de beurs na de publicatie van de jaarcijfers over 2000.

Wegener wilde beleggers geen voorspelling geven over de resultaten dit jaar door de onzekerheid over het aantal advertenties in de kranten. De koers daalde vanochtend met ruim 12 procent tot onder de 9 euro. Een jaar geleden heeft Wegener nog nieuwe aandelen uitgegeven op een koers van 15 euro. "Voorspellen was nog nooit zo moeilijk als dit jaar", zei bestuursvoorzitter Jan Houwert. "Maar onze verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen. In 2000 hebben we met de overname van de VNU-dagbladen het fundament gelegd. En 2001 zal een tussenjaar worden."

Houwert rekent op hogere opbrengsten van zijn divisie direct marketing, maar bij de kranten zullen dit jaar de kosten (van lonen, distributie en papier) oplopen terwijl nog onduidelijk is of het aantal advertenties gaat dalen als de economische groei in Nederland afneemt. "Er zit een groot verschil tussen een stijging van de personeelsadvertenties met 2 procent of een daling met 5 procent."

Afgelopen jaar steeg het aantal advertenties in de regionale kranten met 2,1 procent. Het aantal abonnee's daalde met bijna 2 procent tot ongeveer 1,2 miljoen exemplaren per dag. "Maar die daling is geen natuurverschijnsel", zei Houwert. "We zijn onverslaanbaar als leverancier van regionale informatie. We leveren aan een duidelijke doelgroep, en moeten daarom weer kunnen groeien."

Mede door de overname van de VNU-dagbladen, die 1,8 miljard gulden hebben gekost, is de omzet van Wegener afgelopen jaar met 37 procent gestegen tot 978 miljoen euro (2,2 miljard gulden). Driekwart van de omzet komt van regionale kranten en huis-aan-huis-bladen. De rest komt van direct-marketing, waar Wegener Europese ambities heeft, en internet- activiteiten. De nettowinst steeg met 9 procent tot 44 miljoen euro (96 miljoen gulden). De winst per aandeel, zonder de betaalde overnamepremie en bijzondere posten mee te rekenen, steeg 17 procent tot 1,38 euro.

NRC Webpagina's
15 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad