F I L M V O O R A F :
De trein van zes uur tien
MARISKA GRAVELAND
Het is een beproefde
scenariotruc in het thrillergenre, maar hij werkt nog steeds: twee
mensen komen elkaar in het begin van de film na jaren weer tegen,
zichtbaar tegen hun zin, waarna we er beetje bij beetje achterkomen wat
er zich in het verleden heeft afgespeeld. In Met grote blijdschap
van Lodewijk Crijns is die spanning mooi uitgewerkt en ook in De
trein van zes uur tien (1999), vanavond herhaald bij de AVRO, wordt
langzaam de deksel van de beerput gelicht.
De blikwisseling tussen twee mannen in het begin van De trein van zes
uur tien is het beste moment van de film. Je wilt onmiddellijk weten
wat er tussen de jonge conservator van het Rijksmuseum (Peter Paul
Muller) en de halfblinde sollicitant (Roeland Fernhout) is voorgevallen.
Waarom wordt de conservator, expert in de 16de-eeuwse Hollandse School,
ineens lijkbleek aan die oude tafel in die rijk gedecoreerde kamer? In
een flashback worden de details uit de doeken gedaan - het blijkt dat
een vacature in het Rijksmuseum mensen tot vreemde daden kan drijven.
In het begin van de film oogt de conservator als een zachtaardige,
kersverse vader met afwezige blik, en de sollicitant als een arrogante
yup die midden op de dansvloer opzichtig zoent met een mooie vrouw. Na
een half uur is er weinig over van die eerste indruk. Tijdens hun
machtsspel gaan de twee mannen steeds meer op elkaar lijken en worden de
rollen tussen dader en slachtoffer een paar keer omgedraaid. De
tegenpolen zijn tot elkaar veroordeeld en halen elkaar het bloed onder
de nagels vandaan. Hun levens zijn voor altijd verstrengeld: ze komen
bij elkaar over de vloer, eten elkaars voedsel en azen op andermans baan
en vriendin.
De trein van zes uur tien (de titel wordt pas aan het eind
verklaard) is het speelfilmdebuut van Frank Ketelaar, die later zou
meewerken aan het scenario van Bij ons in de Jordaan. De
productie behoort tot de eerste lichting telefilms die de publieke
omroepen in samenwerking met onafhankelijke filmproducenten hebben
gemaakt (binnenkort zijn onder andere te verwachten: De grot van
Martin Koolhoven en Liefje van Emile Fallaux), en kan geschaard
worden onder de degelijke tv-thrillers die prettig verstrooien voor zo
lang ze duren.
De trein van zes uur tien (Frank Ketelaar, 1999, Nederland), Ned.1,
21.03-22.42u.