T V   V O O R A F :
Valt de EO van  zijn geloof?
 
Door  DANIËLLE PINEDO  
ROTTERDAM, 14 MAART."Eén
groot misverstand", noemt EO-directeur H. Hagoort het. Gisteren meldde
het Algemeen Nederlands Persbureau  (ANP) dat de Evangelische Omroep het
volgende seizoen minder programma's met  een 'boodschap' zou gaan maken.
Van de verkondigende programma's zou een  aantal verdwijnen, het restant
verhuist naar de late avond, aldus het  persbureau.
Volgens Hagoort wordt hiermee ten onrechte de indruk gewekt dat het om
een  ingrijpende beleidsverandering gaat. Dat het evangelie in de
toekomst plaats  zal moeten moeten maken voor meer wereldse zaken.
"Onzin", zegt de EO-directeur. Het komend seizoen zullen er enkele
verkondigende programma's  sneuvelen, zoals De Vierde Dimensie,
maar dat betekent niet dat de zendtijd  voor verkondigende
programma's ook wordt teruggebracht. Hagoort: "De ervaring leert dat
langlopende programma's, zoals De Verandering,  zich beter
nestelen bij de kijker. Daarom hebben wij besloten dat programma 
volgend seizoen uit te breiden van 10 naar 26 afleveringen." Ook de 
voorgenomen samensmelting van drie bijbelstudieprogramma's is bedoeld om
de  herkenbaarheid te vergroten. Hagoort: "Het is een kwestie van
herschikking,  niets meer, niets minder."
Toch lijkt de impliciete conclusie van het ANP - de EO wil een groter
bereik,  en past daarvoor haar formule aan - niet helemaal
ongerechtvaardigd. Wie de  omroep de afgelopen jaren vanaf de zijlijn
heeft gevolgd kan niet anders dan  concluderen dat het roer langzaam
maar zeker omgaat. De boodschap wordt niet  verloochend, maar wel anders
verpakt. Toegankelijker.
Zo lanceerde de omroep in januari Doei, een vlotte dramaserie
over het wel en  wee van een meidengroep (de bijbehorende website doet
niet onder voor die van  enig ander popidool). In dezelfde periode
startte Jong & Ontspoord, een   programma over jeugdige
delinquenten, geproduceerd door John de Mol. En op 21  maart gaat bij de
EO Het Negende Uur in première, een speelfilm over een 
prostituee, een godslasteraar en een homo.
"We willen met onze boodschap het marktplein op", licht EO-directeur
Hagoort  het nieuwe programma-aanbod toe. "We willen aansluiten bij een
breder publiek. " Die missie lijkt vooralsnog aardig te slagen. Zo werd
vorige maand bekend  dat de EO vanaf volgend seizoen voor het eerst ook
op Nederland 3 gaat  uitzenden. Tom Kamlag, netcoördinator van
Nederland 3, heeft in het nieuwe  uitzendschema plaats ingeruimd voor
een nieuw interviewprogramma, Kortsluiten,  waarin gasten worden
geconfronteerd met idealen of daden uit hun verleden.  Het programma -
dat volgens Hagoort "beslist niet inlevert op de boodschap" -  is
volgens Kamlag grensverleggend genoeg voor het profiel van het derde
net.  De  NOS moet het uitzendschema formeel nog goedkeuren, maar
volgens een EO-woordvoerder "is de zaak zo goed als rond". Vanavond
maakt NieuwsTribune de 'Reclameman van het Jaar 2000' bekend. Een
van  de genomineerden: EO-coryfee Andries Knevel. Hij heeft zich volgens
het  vakblad ontwikkeld tot hét gezicht van de EO, "de omroep met
de sterkste  ledengroei en trouwste achterban". Nu maar afwachten of de
boodschap in goede  aarde valt.
 
