U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Digitaal uit de ruimte

DAVID DE JONG
De satelliet blijft de digitale televisiewereld domineren. Van alle nieuwe digitale televisiekijkers wereldwijd kijkt 65 procent via de schotel. Dit blijkt uit een onderzoek over het jaar 2000 van het bureau Strategy Analytics. Slechts 31 procent kijkt via de kabel. Ten opzichte van 1999 betekent dit een daling voor de kabelsector.

Het onderzoeksbureau concludeert dat Europese kabelexploitanten het tempo van de ontwikkeling van de satellietindustrie niet kunnen bijbenen. Zowel het aanbieden van 'gewone' televisie als nieuwe vormen van televisie, waaronder interactieve diensten, blijken nog geen belangrijke rol te spelen bij kabelaars. Vespreid over de wereld hebben 20,5 miljoen huishoudens in 2000 de stap naar digitale televisie gemaakt. Slechts 4 procent koos voor digitale etherontvangst, waarbij de signalen met een antenne worden opgevangen en via een zendmast worden vespreid. Van de Europese kabelhuishoudens heeft slechts 7 procent een digitale ontvanger in huis; in de VS is dit 12 procent. Volgens het onderzoek zal de kabelbranche dit jaar 40 procent van de nieuwe digitale kijkers binnenhalen, terwijl de satellietmarkt op 55 procent mag rekenen. Het succes van de Europese satellietindustrie is deels te verklaren doordat de langzaam evoluerende Europese kabelinfrastructuur alleen in Nederland, België en Luxemburg een dominante rol speelt. In de meeste andere landen is de kabel veel minder belangrijk. Daarnaast hebben satellietaanbieders het voordeel dat ze, anders dan de kabelexploitanten, hun abonnees vele ongecodeerde zenders kunnen 'meegeven', aangezien deze ongecodeerd en gratis per satelliet beschikbaar zijn.

Viva verslaat MTV Viva heeft de slag met MTV in Duitsland gewonnen. De muziekzender strijdt sinds zijn start tegen MTV, dat medio vorig jaar bekendmaakte Duits marktleider te zijn. Bij deze cijfers baseert men zich op de distributie. Nou kijkt ongeveer eenderde van de Duitse huishoudens tv via een schotel. Deze staat meestal op de Astra 1 gericht.

MTV Central, de Duitstalige versie van MTV, zond de afgelopen jaren ongecodeerd via deze satelliet uit. Op 1 oktober jongstleden stapte Viva over van de Hotbird, een wat minder populaire satelliet, naar de Astra 1. Daarmee werden MTV en Viva in één klap gelijkwaardige opponenten. En Viva wint de slag op dit moment.

Viva Zwei, dat Viva in de markt heeft gezet als extra middel tegen MTV, zal nu een andere invulling krijgen. De nu nog 'alternatieve' muziekzender zal over enige tijd samen met een partner ook andere programma's dan muziekprogramma's gaan uitzenden.

Eurosport Eurosport is afgelopen maandag gestopt met de analoge uitzendingen via Hotbird 1 (11.389 GHz. V.). De pan-Europese sportzender geeft daarmee aan minder waarde te hechten aan analoge (satelliet)distributie. De zender blijft beschikbaar op de Astra 1 (Engels en Duits) (11.258 GHz. V.) en digitaal ongecodeerd (Duitstalige versie) op de Astra 1G (11.954 GHz. H. Symb.Rate 27. 500 FEC 3/4). Tevens is Europsort tegen betaling beschikbaar in digitale boeketten waaronder bij Canal Digitaal Satelliet.

FOX News in Europa Het Amerikaanse nieuwskanaal FOX News is sinds 1 maart beschikbaar in Europa. De zender is in handen van Rupert Murdoch's mediaconglomeraat News Corp. FOX News maakte zijn debuut bij het Spaanse Canal Satélite Digital, alwaar het in het codeersysteem Mediaguard via de Astra 1G wordt uitgezonden. FOX News wil in alle belangrijke Europese landen gaan uitzenden en onderhandelt met de Canal+-vestigingen in o.a. Frankrijk en Italië (Tele+/D+).

De aanvoer van FOX News is ongecodeerd te ontvangen via de PanAmSat 3R (43 graden West), 12.576 GHz. H. Symb.Rate 19.850 FEC 3/4.

NRC Webpagina's
14 MAART 2001

Veel gestelde vragen TV Plus


Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad