W E B W E R E L D :
De stem van de kijker
HENK VAN GELDER
Pas kwam er nog een mailtje
binnen, zegt de NOS-woordvoerder geamuseerd: een mevrouw vroeg of de
film The Wiz, met Diana Ross, nog eens uitgezonden zou kunnen
worden. Nee, zo'n verzoek is nauwelijks een wezenlijke bijdrage
aan de discussie over de publieke omroep in Nederland, maar het is
tenminste iets. De site is nog maar net geopend en de tv-spotjes die de
kijker oproepen er kennis van te nemen, worden ook nog niet zo lang
uitgezonden. Al doende zal duidelijk worden hoe www.kijkonsnou.nl
zich gaat ontwikkelen.
Heel lang geleden, in 1963, maakte het tv-echtpaar Mies Bouwman en Leen
Timp een reisje naar Londen om programma-ideeën op te doen. Kabel
bestond toen nog niet en de BBC was in Nederland niet te zien. Wie iets
van de Engelse tv wilde zien, moest erheen. Met twee ideeën kwamen
ze terug. Het ene leidde tot Zo is het toevallig ook nog eens een
keer, het satirische programma dat geschiedenis maakte, maar het
tweede is nooit uitgevoerd. Het leek eenvoudig genoeg: een rubriek
waarin kijkersreacties op tv-uitzendingen werden behandeld. Bij de BBC
is zoiets jarenlang gepresenteerd door Anne Robinson, tegenwoordig
bekend van de strenge quiz The Weakest Link (een Nederlandse
variant wordt vanaf mei door RTL4 uitgezonden, onder leiding van Chazia
Mourali). Maar in ons omroepbestel kon dat niet, want welke omroep zou
dat dan moeten doen? Stel je voor dat er in zendtijd van de ene
omroepvereniging iets onaardigs over een andere omroep zou worden
gezegd.
Toen de nieuwe mediawet vorig najaar alle publieke zendtijd in handen
legde van de NOS - en niet meer afzonderlijk aan alle omroepen - werd
weer geopperd hoe belangrijk het is verantwoording aan de kijkers af te
leggen. Al was het maar om de eigen positie, temidden van alle
commerciële concurrentie, te legitimeren. Zou het nu niet toch tijd
worden voor zo'n wekelijkse rubriek?
Welnu, het is geen rubriek maar een site geworden. Voorlopig valt daar
echter niet veel op te beleven. Wel heel wat grote woorden, maar weinig
tastbaars. Tenzij de gemiddelde kijker zit te popelen om eindelijk eens
het volledige 'concessiebeleidsplan' van de NOS te kunnen lezen. Het
staat er compleet op, aangevuld met de mission statements van
alle afzonderlijke omroepen. Wie het makkelijker vindt dit alles op
papier tot zich te nemen, krijgt maar liefst 59 pagina's uit de printer.
"De publieke omroep kan alleen bestaan als hij de krachtige wil heeft om
te veranderen", luidt de eerste zin van het beleidsplan. Maar zo te zien
is er in het Hilversumse vergadercircuit dus nog steeds niet veel
veranderd: men produceert vooral papier.
Om de boel toch wat op te vrolijken, is er ook een spelletje gemaakt:
stel uw eigen programmaschema samen uit diverse genres. Dat is inderdaad
nog een heel gepuzzel, maar spannend is anders. Er zou pas wat leven in
de brouwerij komen als de mailtjes van de kijkers ook voor anderen te
zien zouden zijn. Nu is dat niet het geval. Maar wat niet is, belooft de
woordvoerder, kan nog komen.
www.kijkonsnou.nl