U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Lessen in roem

Maarten Huygen
"Er zijn hier veel spiegels." Het viel de lerares Engels op in Veronica's talentenjacht Starmaker. De jongens en meisjes hebben les in het allerinteressantste onderwerp dat er is: zichzelf. Ze leren om beroemd te worden. "Als je wil doorbreken, lukt dat alleen met Engels", zei de lerares.

Ze komt helemaal uit Amerika en daar ligt Hollywood, de sterrenhemel, het enige echte hiernamaals. Ze vertelde dat het Engelse alfabet wel 26 letters heeft, helemaal te gek. Hoeveel zou het Nederlandse alfabet hebben? Er zat ook een jongen bij die dat al wist want die had VWO gedaan. Het mooie van roem is dat je nooit meer naar school hoeft. Je hoeft zelfs je eigen geld niet meer te tellen, want daar heb je een manager voor. Spaart wiskunde. Als je beroemd wil worden, famous zei de lerares Engels, dan heb je geen privé meer. Dat moet je afleren. Niets stiekum. Daarom zijn de jongens en meisje drie maanden lang in het Big Brother-huis ondergebracht, dan kunnen de kijkers alles zien. Elke avond uitzending. Goeie oefening. De besten blijven over. Alles wat de twaalf jongens en meisjes zeggen, wordt getoond aan de 400.000 kijkers die net zo goed beroemd willen worden. Dondert niet hoe. Maar de pappa's en de mamma's thuis kijken ook. En er werden er een paar boos toen hun dochter zo voor de camera door de telefoon verliefderig deed tegenover haar vriendje thuis en "ik hou heel veel van je" en "ik mis je nu al" riep en zoentjes gaf. Ze belden naar het Big Brother-huis om haar te waarschuwen dat het op tv was gekomen. Het meisje gaat pappa en mamma gehoorzamen en wil voortaan niets privé's meer doen, "anders krijg je dit soort dingen van thuis af". Niet dat zij het zelf erg vindt dat iedereen alles van haar ziet. Dat is nou juist het leuke aan roem, dat iedereen je kent. Iedereen heeft aandacht voor jou. Ze gapen je aan. De beste tafel in het restaurant. Dat meisje heeft dan haar vriendje niet meer nodig, want alle mensen zijn haar beste vriend geworden. Je hebt het zelf voor het kiezen en dan vind je vast nog wel een andere ster en kom je samen op het omslag van de Privé.

Roem volgt je als een bewakingscamera. De staf van Veronica weet precies wat je dan moet doen. Vooral niet teveel jezelf zijn. Maar je moet doen zoals Adam Curry doet. Ik weet niet wat hij doet maar hij is wel bekend, want hij komt vaak op televisie om daarover te praten. Gisteren ook weer. Hij is totally fake, loog hij eerlijk. Fake, ook zo'n Amerikaanse uitdrukking. Waw. Katja Schuurman, bekend om haar roem, kwam ook om te waarschuwen dat je goed op jezelf moet letten.

Er zit een jongen in de groep, Bart, een slungelige Limburger, komisch en hij kan nog goed zingen ook. Maar ja, veel te origineel om het echt te maken in de harde amusementswereld. Hij was onder de indruk van de woorden van Curry. "Image is heel belangrijk en daar had ik niet over nagedacht", zei hij in de denkhouding. "Ik moet er nu op letten om me op een bepaalde manier te profileren." Goh. Nu is hij stiller geworden. Hij moet goed kijken naar al die klonen in het eurovisiesongfestival, misschien dat hij het dan maakt.

Toch raakte ik in de war, want bij de improvisatieles zeiden ze weer dat je alles wat je zelf doet leuk moet vinden. Dat zie ik ook veel op tv, mensen die zichzelf fantastisch vinden, ook al vinden de kijkers het niet leuk. Dat moet je ook leren. "Jullie kunnen er maar niet aan wennen dat je leuk bent", zei de improvisatie-lerares. "In al je verschrikkelijke wanhoop, je spontaniteit en in al je mislukking. Jij bent leuk en interessant om naar te kijken. Je bent mooi en leuk zoals je zelf bent."

Nu begrijp ik het: eerst moeten ze goed aan hun image bouwen, zoals Adam Curry en Katja Schuurman dat leren. Dan weten ze ab-so-luut zeker dat alles wat ze doen leuk is, want de professionals weten dat gewoon. Dan worden ze bekende Nederlanders en alles aan hen is geweldig. Ik hou heel veel van hen. Ik mis hen nu alweer.

NRC Webpagina's
9 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad