F I L M V O O R A F :
La fille sur le pont
EDO DIJKSTERHUIS
La fille sur le pont
begint met een brug en eindigt met een brug. De eerste staat in Parijs
en overspant de Seine, de tweede is gelokaliseerd in Istanbul en strekt
zich uit over de Bosporus. Tussen beide bruggen ligt een half continent,
negentig minuten film en een zee aan niet ingeloste pretenties. En dat
laatste verrast een beetje. Patrice Leconte bewees namelijk eerder met
onder andere Le mari de la coiffeuse een niet onverdienstelijk
regisseur te zijn. En ook het verhaal van La fille sur le pont
oogt bij eerste lezing van de synopsis bovengemiddeld interessant.
Adèle (Vanessa Paradis) besluit na de zoveelste ongelukkige
liefde van de brug te springen. Messenwerper Gabor (Daniel Auteuil)
weerhoudt haar hiervan en maakt haar zijn levende doelwit. Op trektocht
door Frankrijk ontpopt het tweetal zich als hoogst succesvol
circusnummer. Bovendien compenseert Adèle haar gebrek aan
relatiegeluk met een lucratieve aanleg voor roulette zodat het er ook
financieel rooskleurig aan toegaat.
Maar aangezien dit een tragedie met komische inslag is of juist een
komedie met tragisch randje, kent de relatie tussen Adèle en
Gabor een complicatie. Zij is een onstuitbare nymfomane, terwijl hij
haar niet kan of wil bevredigen. De angst die bij hun decor penetrerende
act hoort, blijkt lange tijd een effectief placebo. In al zijn
Freudiaanse platvloersheid levert die combinatie van seks en doodsdrift
zelfs de climax van de film op. Bij een privé-nummertje messen
werpen hijgt Paradis krols in het tegenlicht en kijkt Auteuil tegelijk
broeierig en impotent. Zonder dat er één kledingstuk wordt
uitgetrokken spat de erotiek van het scherm.
Maar daarna is het snel bekeken. Adèle vlindert van de ene
voorbijganger naar de volgende en verdwijnt uiteindelijk aan de hand van
een pas getrouwde Griek. En daarmee verdwijnt ook de ontluikende chemie
tussen Adèle en Gabor en loopt de film leeg als een lekgeprikte
ballon. De schitterende locaties en glanzende zwart-wit fotografie weten
het verhaal geen nieuw leven in te blazen. Paradis en Auteuil komen niet
los van de tegenstelling tussen seksueel uitgehongerd kindvrouwtje en
mysterieuze man van middelbare leeftijd. Het enige verschil tussen de
Franse brug aan het begin en de Turkse op het einde is aan welke kant
van de reling ieder staat.
La fille sur le pont (Leconte, Fr, 1999), vrijdag, Ned.3,
23.32-1.02u.