|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
NIEUWSSELECTIE ![]() ![]() Metropolitan Police met informatie over het treinongeluk Geschiedenis van treinongelukken
|
Weer treinongeluk in Engeland
Door onze correspondent
De brandweer, die met groot materieel is uitgerukt, was aan het eind van de morgen nog bezig tientallen beknelde passagiers te bevrijden. De intercity van maatschappij Great National Eastern Railways (GNER) was over de belangrijkste doorgaande oostelijke spoorverbinding op weg van Newscastle naar het Londense station King's Cross.
Bij het ongeluk - een "onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden",
aldus een spoorwegwoordvoerder - liepen alle tien wagons van de
intercity en zeker vier zelflossers van de vrachttrein uit de rails. De
goederentrein miste op een haar een huis langs de spoorbaan. De M62-
autoweg is deels gesloten. Het ongeluk is erger dan de ontsporing bij
Hatfield, in oktober vorig jaar, waarbij vier mensen omkwamen. Dat
ongeluk, met een sneltrein van dezelfde maatschappij, was te wijten aan
railbreuk en leidde tot een enorme hersteloperatie, die het hele Britse
spoorwegnet maandenlang verlamde. GNER begon daarvan juist te
herstellen. Bij de Londense stations Paddington en Southall kwamen bij
treinbotsingen in 1999 en 1997 respectievelijk 31 en zeven mensen om.
Een passagier, Raymond Brindley, een voormalig spoorwegbeambte, wist via
een nooddeur uit het wrak te ontsnappen en een seinpost te waarschuwen.
"Het spoor leek onder ons te verdwijnen, het licht ging uit en we
vlogen alle kanten op", vertelde hij de BBC. "Daarna kwamen we tot
stilstand en het rijtuig vulde zich met dieseldampen."
|
NRC Webpagina's 28 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|