|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
De taxiwethouder
DAT IS NIET de eerste keer in zijn bestuurlijke carrière in Amsterdam. Vanaf het moment dat de 'taxi-oorlog' uitbrak, heeft de GroenLinkser zich van zijn slechtste kant laten zien. Toen hij in 1998 aantrad, erfde hij een troebele boedel. Zijn voorgangers hadden het monopolie van TCA ondersteund en de daaruit volgende anomalieën op hun beloop gelaten. Köhler zelf heeft sindsdien echter niets gedaan om het tij te keren, hoewel hij er als medebestuurder van het openbaar lichaam dat de vergunningen formeel verstrekt met zijn neus bovenop zat en aldus kennis had kunnen nemen van de wetteloosheid waarvan justitie de TCA-top nu verdenkt. Köhler keek de andere kant op, mede omdat hij een tegenstander was van de door de Tweede Kamer aangenomen wet waarmee de taxibranche zou worden geliberaliseerd. Toen chauffeurs van TCA na de invoering vorig jaar over gingen tot geweld tegen onwelgevallige concurrenten en de politie, verwees hij de kritiek door naar Den Haag. Pas toen de gemeente voor de rechter werd gedaagd, moest hij zich er weer mee bemoeien. De wethouder had zijn stad al een slechte dienst bewezen door het probleem aan minister Netelenbos (Verkeer) te adresseren. Sinds gisteren heeft Köhler ook zelf een probleem. De brutaliteit van TCA is Am sterdam een doorn in het oog. De fracties van PvdA en VVD hebben hem daarop regelmatig doch vrijblijvend aangesproken. Maar Köhlers gezag als verantwoordelijk wethouder is nu tot een zodanig dieptepunt gedaald dat het tijd wordt de consequenties in de gemeenteraad op de agenda te zetten.
|
NRC Webpagina's 28 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|