|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Potterfans boycotten filmmaker
Door onze redacteur PAUL STEENHUIS
DADA wil dat Warner Bros. ophoudt met de juridische acties tegen jongeren die hun eigen Harry Potter-fanpagina op internet hebben gemaakt. Warner heeft talloze tieners brieven en e-mails gestuurd met de mededeling dat het gebruik van de naam Potter voor websites voorbehouden is aan Warner Bros., omdat die de copyrights heeft. Een 15-jarig meisje in Singapore, Catherine Chan, heeft haar Potter-site al moeten sluiten. Honderden fans over de hele wereld uiten hun enthousiasme voor Harry Potter door zelf websites over hun held te maken. Vaak gebruiken ze daar de naam Potter voor, zoals de 15-jarige Claire Field uit West Yorkshire, die www.harrypotterguide.co.uk beheert - zonder commerciële bedoelingen. Zij kreeg vorig jaar een dreigbrief van Warner Bros., die eiste dat ze de sitenaam inleverde. Gisteren maakten Claire's advocaten, ingeschakeld door haar vader, bekend dat ze dat niet van plan is, en desnoods naar de rechter wil. "Warner heeft tientallen onschuldige kinderen schrik aangejaagd", zegt Alastair Alexander, een 33-jarige Brit die zich bij DADA heeft aangesloten met de website potterwar.org.uk. "Het gaat om minderjarigen, die er niet op uit zijn geld te verdienen. Juist de fans worden door een gigant als Warner in de mangel genomen. Daar verzetten wij ons tegen. Het gaat om vrijheid van meningsuiting. Van wie is een boekenheld - alleen van Warner of ook van de fans? Wij zeggen: koop geen Potter-poppetjes en geef je geld niet aan Warner, totdat die van hun brute acties afzien." De boeken vallen buiten de boycot. De Nederlandse woordvoerder van Warner Bros. wilde, mede namens het Amerikaanse hoofdkantoor, geen commentaar op de boycot geven. Het Potterhoekje op de website van deze krant valt buiten Warners acties, omdat door de naam (www.nrc.nl/Potterhoekje) duidelijk is dat het een site van NRC Handelsblad is.
|
NRC Webpagina's 23 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|