U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Nederlandse tv-winkel op komst

DAVID DE JONG
'Homeshopping op een ander niveau'. Zo presenteerde Home Order Television (HOT) zich enkele jaren geleden in Duitsland. Een Nederlandstalige versie komt eraan.

HOT, het kanaal van de zoon van mediamagnaat Leo Kirch, doet succesvol zaken met live-uitzendingen. De programma's worden zo gemaakt dat het op het eerste gezicht een normale service-uitzending lijkt, maar na korte tijd wordt de bedoeling duidelijk. Het Duitse RTL begint op 1 maart met een eigen koopkanaal, RTL Shop. Via de eigen kanalen (RTL, RTL II, Vox en Super RTL) zullen de uitzendingen in de minder bekeken uren te zien zijn, terwijl RTL Shop op de Astra 1 de satellietkijkers permanent moet bereiken. HOT is van plan in de eerste helft van 2002 een reis-homeshoppingkanaal te beginnen.

HOT wil Nederland veroveren via de kabel. Een Nederlandstalige versie voor Vlaanderen was hiervan reeds de voorbode. Binnen een half jaar wil HOT het merendeel van het Nederlandse taalgebied bestrijken.

De homeshopping-uitzendingen die overdag (RTL5) en 'snachts op de commerciële tv te zien zijn, noemt HOT van een ander kaliber, omdat die niet op het taalgebied gericht zijn. Het Nederlandse RTL/HMG en SBS hebben voorzover bekend geen plannen voor eigen kanalen met koop-tv.

Canal Digitaal Satelliet Canal+ Nederland heeft de naam van het satellietboeket gewijzigd in 'Canal Digitaal Satelliet'. De nieuwe naam moet volgens woordvoerder Hans van der Veen het medium satelliet meer benadrukken. De aanduiding 'Canal Digitaal' wordt gebruikt voor het te lanceren digitale kabelaanbod van de zender. Verder heeft Canal+ het Formule 1-programma +F1 geschrapt uit Canal Digitaal Satelliet. Het afgelopen jaar werd de Franse versie van +F1 aangeboden in samenwerking met Canal Satellite Numérique. Canal+ zegt nu dat Nederlands commentaar moeilijk te realiseren is. Bij +F1, dat onder meer in Frankrijk, Spanje en Italië wordt uitgezonden, kan de kijker zappen tussen meerdere cameraposities. RTL 5 en Canal+ (met andere beelden) gaan door met hun reguliere F1-uitzendingen.

Muzzik en Mezzo De Franse klassieke muziekzenders Muzzik en Mezzo fuseren. Beide initiatieven beconcurreerden elkaar tot nu toe in het Franse taalgebied. Muzzik kent daarnaast een grote verspreiding buiten Frankrijk. Volgens Mezzo-directeur Nicolas Auboyneau worden beide zenders nog voor de zomer samengevoegd tot één kanaal met de naam Mezzo. De zender profiteert volgens Auboyneau van het delen van rechten en heeft 7,8 miljoen potentiële kijkers in 27 landen. Door de niche waarin beide zenders actief zijn, heeft concurrentie weinig zin, aldus Auboyneay. Het nieuwe Mezzo zendt klassieke muziek, opera, dans, jazz en wereldmuziek uit. In Nederland wordt Muzzik doorgegeven door Canal Digitaal Satelliet en via de (digitale) kabel van onder meer UPC. Auboyneau overweegt buitenlandse versies van het kanaal. Aandeelhouders zijn France Télécom, France Télévision, Arte France, Lagardère en Canal+.

Reality TV ten einde? Een onderzoek in opdracht van het Duitse programmablad TV Movie toont aan dat 87 procent van de ondervraagden liever minder real-lifesoaps als Big Brother en de TV-Kapper wil zien. Iets meer dan de helft wil meer speelfilms; circa eenvijfde van de ondervraagden krijgt te weinig sport. In Duitsland loopt nu de derde serie van Big Brother en is de TV- Kapper anders dan hier wel een succes.

NRC Webpagina's
21 FEBRUARI 2001

Veel gestelde vragen TV Plus


Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad