B E E L D :
Leed zappen
Maarten Huygen
Je zou zeggen dat televisie
alleen eenrichtingsverkeer naar de kijker biedt maar ik zie ook steeds
meer verkeer in omgekeerde richting. Televisie is dus een interactief
medium. Dat geldt vooral bij de verwerking van klein en groot leed. En
dan heb ik het nog niet eens over het storten op een gironummer maar
over de daad van het kijken zelf.
Bizar verhaal in Dokument over een zwaar depressieve, bejaarde vrouw. Ze heeft een jaar of veertien
samengewoond met een bejaarde partner die haar zombie-gedrag niet meer
aankan. Beiden hadden een eerder huwelijk. De man zegt dat hij had
beloofd: "Zolang ik er ben, zul jij een goed leven hebben. Die belofte
moet ik nu breken." Ik weet nog steeds niet of hij die belofte had
gedaan aan de hond of aan de vrouw, want na deze uitspraak brengt hij de
hond naar het asiel en de vrouw naar een psychiatrische inrichting.
Afscheid voor altijd.
Opgelucht keert de man terug naar zijn eerste vrouw met wie hij opnieuw
zou trouwen. De huwelijksdatum staat al vast. We zien hem bij haar in de
zitkamer op de bank. Ze lachen naar elkaar, er staat muziek op. Maar na
drie weken zien we hem weer terug bij zijn tweede vrouw, in de
psychiatrische inrichting. Het was toch niet zo goed bevallen bij zijn
eerste vrouw. Bovendien zijn de anti-depressiva aangeslagen bij zijn
tweede, ze praat weer, lacht soms zelfs, dus wil hij weer naar haar
terug. Een hartelijke omhelzing. Ze eindigen weer samen thuis waar ze
begonnen, ditmaal opgelucht. De meeste ouderdomsperikelen hebben niet
zo'n happy end. Het gaat hier om bejaarden die van hun sociale
ankers zijn geslagen. De vrouw, zo werd duidelijk, had kleinkinderen en
twee zoons die haar sinds haar scheiding niet meer wilden zien. Lijkt me
een goede reden om depressief te worden. Hulpverleners moeten al die
verloren individuen weer terug in het gareel proberen te brengen maar ik
zag ook een rol voor ons, de kijkers. Wij moeten het leed erkennen. Ik
zie geen andere reden waarom deze mensen ons zo'n intiem inkijkje in hun
leven gaven. De man, die goed bij zijn verstand was, zocht bij ons,
400.000 kijkers, een legitimatie voor zijn gedrag. Wij hebben allemaal
gezien hoe stil en bewegingsloos zijn tweede vrouw was. Niet om uit te
houden. Bovendien waren we er getuige van dat zij hem toestond terug te
keren naar zijn eerste vrouw. Hij vertelde ons dat ze toen allebei
ontdekten dat het niets zou worden. De kijkers en de hulpverleners waren
de enigen die het zagen, want verder leidt het stel een eenzaam en
vergeten bestaan. Wij kijkers zijn als ongeziene goden of ouders die er
betekenis aan geven. Maar ook de overbuurman of de caissière bij
Albert Heijn komen dichterbij en kunnen voortaan begrip opbrengen omdat
ze via tv of via anderen die het hebben gezien weten wat er is gebeurd.
Hun anonimiteit is verminderd.
Rondom Tien van vorige week was gewijd aan de slachtoffers en de
media. Familieleden van mensen die door geweld of een ongeluk waren
overleden, vonden de aandacht van de media te ver gaan maar ze hadden
die media ook nodig "om hun doel te bereiken". Dat doel was meestal
nogal vaag, een beweging tegen zinloos geweld bijvoorbeeld. Het meest
concreet was de eis tot schadevergoeding maar ook dan ging het niet om
het bedrag zelf maar om de erkenning die daarvan uitging, zei
één eiseres. Televisie helpt het meest bij die erkenning.
De vader van de vermoorde Joes Kloppenburg gaat onvermoeibaar door. Elke
optocht is ook een rouwstoet voor zijn zoon, afleiding en troost
tegeljk. Paul Marchal, de vader van de door Dutroux vermoorde Anne en
Eefje, is ook na het sneven van zijn politieke beweging nog actief.
Afgelopen zondag had Kruispunt de zoveelste uitzending met de
Volendamse pastoor Berkhout. Hij werd zelfs gefilmd in weer een andere
televisie-uitzending. Weer mochten de slachtoffers in zijn pastorie voor
de televisie hun verhaal doen. Ik zapte, zag en erkende.