U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Filmfestival Rotterdam

Filmtijger.nl


Dom Rotheroe over My Brother Tom

'We wilden de dingen niet mooi maken'

Door BIANCA STIGTER
Op het International Film Festival Rotterdam dingen 15 beginnende regisseurs mee naar drie Tiger Awards; Dom Rotheroe is er een van.

My Brother Tom is de eerste, lange, vurige speelfilm van Dom Rotheroe (Londen, 1964). Hij gaat over een jongen en een meisje van een jaar of vijftien die in een heftige verliefdheid door incest en verkrachting veroorzaakte pijn trachten te vergeten. De film werd door Robby Müller, bekend van zijn werk met onder meer Jim Jarmusch en Lars von Trier, opgenomen met een digitale handcamera. Dom Rotheroe studeerde aan een filmschool in Londen en maakte eerder een aantal documentaires, waaronder Sarajevo Diary.

Wat was het grootste verschil tussen het maken van een documentaire en een speelfilm?

,,Het werken met acteurs natuurlijk. Daar was ik zenuwachtig over. Omdat het de eerste keer was, heb ik er maar een boek over gekocht, How to direct actors. Dat hielp.''

Wat heeft u eruit geleerd?

,,Dat je acteurs een ervaring moet aanreiken en geen adjectief. Je zegt niet: speel droevig, maar: je moeder is dood. Bij wijze van spreken.''

Waarom heeft u de film met een digitale camera opgenomen?

,,De kleine dv-camera geeft de acteurs meer vrijheid. De camera anticipeert niet meer op wat zij doen, maar volgt hun handelingen. Dus lijkt het realistischer. Je brengt iemand bijvoorbeeld pas in beeld als hij al begonnen is met praten.''

Alle bewegingen van de camera maken je er wel bewust van dat je naar een film kijkt.,,Dat geeft niet, want deze manier van filmen doet veel mensen nog aan documentaires denken. Daardoor ontstaat ook weer een illusie van realisme. Bovendien denk ik dat je de camera na verloop van tijd toch vergeet. Zelfs bij Dancer in the Dark, waarin het camerawerk nog veel wilder is, gebeurt dat.''

Waarom heeft u Robby Müller gevraagd?

,,Robby is zo goed omdat hij er niet op uit is om dingen mooi te maken. Hij vraagt zich niet af of iets 'filmisch' is, zoals veel anderen.''

Toch ziet het bos dat in de film een grote rol speelt er schitterend uit.

,,Daar hebben we niet ons best voor gedaan. Ik wilde een iel bos, een jaren-70-bos. De film is opgenomen in Hertfordshire, vlakbij Londen.''

De liefde van Tom en Jessica wordt in de film verklaard uit heftige gebeurtenissen. Is zo'n intense liefde zonder zulke redenen niet mogelijk?

,,Tom zou voor Jessica te raar zijn geweest als ze niet zelf ook iets verschrikkelijks had meegemaakt. Nu proberen ze door elkaar pijn te doen hun eigen pijn te vergeten.''

De katholieke kerk speelt geen fraaie rol in de film. Waarom is Jessica katholiek en niet anglicaans, wat in Engeland gewoner is?

,,De anglicaanse kerk is niet zo streng meer en dat had het verhaal ongeloofwaardig gemaakt. Ik heb een haat-liefdeverhouding met het christendom. Ik vind het leuk om er tegen te ageren, maar ik heb er voor ook veel aan ontleend. Jessica vindt verlossing doordat Tom voor haar wil sterven.''

NRC Webpagina's
4 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad