F I L M V O O R A F :
La vie de Jésus
MARTIJN MEIJER
La vie de Jésus is
een wat ongelukkig gekozen filmtitel. De hoofdpersoon, de werkloze en
epileptische Freddy, is allesbehalve een Jezusfiguur. De epilepsie mag
dan een 'heilige ziekte' zijn, Freddy is even dom en racistisch als zijn
vrienden in Bailleul, een dorpje in Frans-Vlaanderen aan de Belgische
grens.
Met de titel heeft de regisseur Bruno Dumont, zelf afkomstig uit Bailleul, volgens eigen zeggen de 'mystiek van het dagelijks leven'
willen aangeven. "Ik interesseer me voor de heilige dimensie van
doodgewone dingen", verklaarde Dumont tegenover de Filmkrant,
"die ik uitbeeld via de lengte van een shot of het ritme van de
montage."
Op de kijker maakt La vie de Jésus echter helemaal geen
bovennatuurlijke indruk, integendeel. Alles in de film dringt een sterke
illusie van realiteit op: de wezenloze dialoogjes over het weer en de
televisie, de lang uitgesponnen shots van het landschap en de vrijpartij
van Freddy en zijn vriendin Marie. De camera wil alles tonen, op het
obscene en irrelevante af. De scènes van het terloops vertelde
verhaal, dat de indruk wekt dat alles zomaar gebeurt, worden verbonden
door beelden van Freddy die op zijn knetterende brommer over de
landwegen rijdt. Waarschijnlijk rijdt David Douche, die Freddy speelt,
op zijn eigen brommer, want alle acteurs zijn door de regisseur
gerecruteerd bij de sociale dienst van Bailleul.
Terwijl Freddy en zijn vrienden een dik meisje onteren, zoekt de
Algerijnse jongen Kader toenadering tot Marie. Ze wil niet met hem
gezien worden; als ze eenmaal uit het zicht van de dorpsbewoners zijn
omhelzen ze elkaar. Het bij Freddy sluimerende racisme ontvlamt, en hij
verspeelt de sympathie die hij in het eerste uur van de kijker heeft
verworven. Of Freddy tot inkeer komt is onduidelijk, wat er in hem
omgaat blijft eigenlijk een raadsel. Dat zou als een zwakte van de film
uitgelegd kunnen worden, als de beelden niet zo'n sterke indruk maakten.
"Ik heb alle welwillendheid en moraliteit uit mijn film verbannen om de
kijker de wreedheid van het leven te tonen", vond de regisseur. "Sommige
mensen zullen misschien een schok krijgen van een film die geen
ontspanning biedt."
La vie de Jésus (Bruno Dumont, Fr, 1997), Ned.3, 0.15-1.50u.