U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Meer dan een webparasiet

MARIE-JOSÉ KLAVER
Veel nieuwssites en elektronische magazines in de Verenigde Staten ontslaan momenteel personeel omdat 'content' te weinig oplevert. De New York Times, CNN en Britannica.com hebben de afgelopen weken honderden redacteuren en andere medewerkers ontslagen. "Hire, hire, hire - whoops, time to start firing", schreef het webmagazine Salon, dat zelf ook mensen moest ontslaan, over de ontslaggolf in de nieuwe media.

Waarom zou je dan nog een nieuwe online-uitgave beginnen, zoals de Amerikaanse journalist Joey Anuff vorige week heeft gedaan? Omdat hij een nieuw model heeft bedacht, waarmee het wel kan, zegt Anuff, die ook hoofdredacteur is van het e-zine Suck.com.

Maar de hele instortende internetwereld bestaat toch uit nieuwe modellen waardoor alles beter en anders zou worden?

Echt nieuw is het idee voor Plastic.com, zoals de nieuwe contentsite heet, dan ook niet. Een goedkope en leuke oplossing voor een nieuwe site is het wel. Samen met lezers maakt een redactie bestaande uit slechts een paar mensen een zeer leesbaar tijdschrift dat gemiddeld elke tien minuten wordt geactualiseerd. Ze verzamelen de beste verhalen uit andere online uitgaven als de New York Times, de BBC en de New Republic. Waar de artikelen vandaan komen, maakt niet uit - als ze maar goed zijn en de bron duidelijk is aangegeven. De ondertitel van Plastic.com luidt: 'Recycling the web in real time'. Het idee voor Plastic.com is overgenomen van Slashdot, een succesvolle nieuwssite met technisch nieuws. Ook de software waarmee de site wordt gemaakt, is afkomstig van Slashdot. Dit nerdmagazine stelt de programma's gratis beschikbaar. Eigenlijk is bijna alles afgekeken van Slashdot.

Gebruikers die zich registreren kunnen reacties plaatsen op artikelen en de site een eigen lay-out geven. Net als bij Slashdot hebben de thema's (Microsoft, gezondheid, censuur) grappige icoontjes.

De inhoud van Plastic.com bestaat niet alleen maar uit becommentarieerde verwijzingen naar artikelen uit andere publicaties. Naast Suck.com zijn er nog negen webmagazines die content leveren. Parasiteren doet Plastic.com dus niet. De meeste andere nieuwssites waarnaar wordt verwezen zullen het trouwens niet erg vinden als hun artikelen op Plastic.com staan. 'Geslashdot worden' levert heel veel extra bezoekers op. Voor nieuwsconsumenten is Plastic.com een aanwinst. Het is niet het eerste thematische overzicht. Maar wel een van de weinige nieuwssites met kwalitatief goede artikelen waar je als lezer aan mag bijdragen door links en samenvattingen in te sturen en commentaar te geven. Journalistiek gezien is deze vorm van lezersparticipatie zeer vernieuwend. De meeste journalisten houden niet zo van lezers omdat ze eigenwijs en kritisch zijn en vaak nog gelijk hebben ook. Daarom worden de reagerende lezers op de meeste nieuwssites verbannen naar een apart discussiehoekje. Ook de meeste internetmedia zonder banden met 'oude media - die vaak de mond vol hadden van 'transparantie' en een 'nieuwe band met de lezer' - hebben directe bijdrages van lezers tot nu toe vermeden. Dat het onderscheid tussen lezers en redacteuren tot een minimum gereduceerd kan worden zonder dat een site onoverzichtelijk wordt, heeft Slashdot bewezen. Dat dit model ook goed werkt voor traditionelere journa listen zal Plastic.com de komende tijd moeten laten zien.

(www.plastic.com)

NRC Webpagina's
29 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad