W E B W E R E L D :
Meer dan een webparasiet
MARIE-JOSÉ KLAVER
Veel nieuwssites en
elektronische magazines in de Verenigde Staten ontslaan momenteel
personeel omdat 'content' te weinig oplevert. De New York Times, CNN
en Britannica.com hebben de afgelopen weken honderden
redacteuren en andere medewerkers ontslagen. "Hire, hire, hire - whoops,
time to start firing", schreef het webmagazine Salon, dat zelf
ook mensen moest ontslaan, over de ontslaggolf in de nieuwe media.
Waarom zou je dan nog een nieuwe online-uitgave beginnen, zoals de
Amerikaanse journalist Joey Anuff vorige week heeft gedaan? Omdat hij
een nieuw model heeft bedacht, waarmee het wel kan, zegt Anuff, die ook
hoofdredacteur is van het e-zine Suck.com.
Maar de hele instortende internetwereld bestaat toch uit nieuwe
modellen waardoor alles beter en anders zou worden?
Echt nieuw is het idee voor Plastic.com, zoals de nieuwe
contentsite heet, dan ook niet. Een goedkope en leuke oplossing voor een
nieuwe site is het wel. Samen met lezers maakt een redactie bestaande
uit slechts een paar mensen een zeer leesbaar tijdschrift dat gemiddeld
elke tien minuten wordt geactualiseerd. Ze verzamelen de beste verhalen
uit andere online uitgaven als de New York Times, de BBC
en de New Republic. Waar de artikelen vandaan komen, maakt
niet uit - als ze maar goed zijn en de bron duidelijk is aangegeven. De
ondertitel van Plastic.com luidt: 'Recycling the web in real
time'. Het idee voor Plastic.com is overgenomen van Slashdot,
een succesvolle nieuwssite met technisch nieuws. Ook de software
waarmee de site wordt gemaakt, is afkomstig van Slashdot. Dit
nerdmagazine stelt de programma's gratis beschikbaar. Eigenlijk is bijna
alles afgekeken van Slashdot.
Gebruikers die zich registreren kunnen reacties plaatsen op
artikelen en de site een eigen lay-out geven. Net als bij Slashdot
hebben de thema's (Microsoft, gezondheid, censuur) grappige
icoontjes.
De inhoud van Plastic.com bestaat niet alleen maar uit
becommentarieerde verwijzingen naar artikelen uit andere publicaties.
Naast Suck.com zijn er nog negen webmagazines die content
leveren. Parasiteren doet Plastic.com dus niet. De meeste andere
nieuwssites waarnaar wordt verwezen zullen het trouwens niet erg vinden
als hun artikelen op Plastic.com staan. 'Geslashdot worden'
levert heel veel extra bezoekers op. Voor nieuwsconsumenten is
Plastic.com een aanwinst. Het is niet het eerste thematische
overzicht. Maar wel een van de weinige nieuwssites met kwalitatief goede
artikelen waar je als lezer aan mag bijdragen door links en
samenvattingen in te sturen en commentaar te geven. Journalistiek gezien
is deze vorm van lezersparticipatie zeer vernieuwend. De meeste
journalisten houden niet zo van lezers omdat ze eigenwijs en kritisch
zijn en vaak nog gelijk hebben ook. Daarom worden de reagerende lezers
op de meeste nieuwssites verbannen naar een apart discussiehoekje. Ook
de meeste internetmedia zonder banden met 'oude media - die vaak de mond
vol hadden van 'transparantie' en een 'nieuwe band met de lezer' -
hebben directe bijdrages van lezers tot nu toe vermeden. Dat het
onderscheid tussen lezers en redacteuren tot een minimum gereduceerd kan
worden zonder dat een site onoverzichtelijk wordt, heeft Slashdot
bewezen. Dat dit model ook goed werkt voor traditionelere journa
listen zal Plastic.com de komende tijd moeten laten zien.
(www.plastic.com)