U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Kredieten UPC baren zorgen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 19 JAN. De kredietbureaus Moody's en Standard & Poor's maken zich zorgen over de financiële soliditeit van UPC. Zij overwegen schulden van het bedrijf een lagere status van kredietwaardigheid te geven. Dat hebben de bureaus bekendgemaakt.

Verder staat ook het moederbedrijf UnitedGlobalCom (51 procent van de aandelen) op de zogeheten watchlist van Moody's, een lijst met bedrijven die voor een nieuwe kredietstatus in aanmerking komen. In een rapport over beide bedrijven spreekt Moody's van een "aanhoudende verslechtering van het kredietprofiel van UPC". De aanpassing van S&P vanochtend heeft alleen betrekking op achtergestelde leningen.

In totaal komt een kleine 12 miljard dollar van de UPC-schulden in aanmerking voor een lagere status. Nu al schat Moody's de risico's die financiers van UPC lopen hoger in dan die van kredietverstrekkers aan KPN. Ook Moody's concurrent Standard & Poor's overweegt een verlaging van de zogeheten creditrating van UPC, maar deze geldt alleen voor een deel van de schulden waar geen financiële zekerheden tegenover staan. Op een bijeenkomst met financieel analisten meldde UPC gisteren dat het voldoende financiële middelen en garanties heeft om de bedrijfsvoering tot eind 2002 te kunnen voortzetten. Daarna heeft het bedrijf tussen 2 en 2,5 miljard euro aan nieuw kapitaal nodig om de groei te financieren in de jaren 2003 en 2004. UPC hoopt in de toekomst onderdelen te verkopen of naar de beurs te brengen. Volgens financieel bestuurslid Charlie Bracken komen internetdochter Chello en het telefoonbedrijf Priority daarvoor in aanmerking. Bestuursvoorzitter Mark Schneider van UPC wees erop dat zijn bedrijf zich gesteund weet door het mediaconglomeraat Liberty en UnitedGlobalCom. De uitrol van digitale televisie verloopt niet zoals UPC had gehoopt. Interactieve televisie wordt niet in vijf, maar in twee landen geïntroduceerd. De zogenoemde settop-box, het bijbehorende kastje voor op de televisie, komt alleen in landen waar het kabelbedrijf geen concurrentie heeft. UPC verkoopt dit jaar geen 300.000 van dergelijke kastjes, zoals eerst de bedoeling was.

NRC Webpagina's
19 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad